Název:
Možnosti rozvíjení empatie a altruismu u dětí předškolního věku."
Překlad názvu:
The Possibilities of Empathy and Altruism Development in Pre-School Children"
Autoři:
Smoljak, Filip ; Havránková, Olga (vedoucí práce) ; Kodymová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Empatii a prosociální chování lze u předškolních dětí rozvíjet různými způsoby. Teoretická část práce se zabývá aspekty, které podle odborníků v různém sociálním prostředí a z různých úhlů pohledu hrají nejdůležitější roli. Obsahuje analýzu rámcového vzdělávacího plánu a aktuálně dostupné podpůrné literatury. Práce také uvádí příklady podpory empatie u nás i v zahraničí a popisuje pozorování průběhu všedního dne několika typických tříd mateřských škol. Výzkumná část formou kvalitativního výzkumu shromažďuje poznatky o podpoře dětské empatie v běžné praxi pohledem pedagogů mateřských škol. Popisuje rovněž schopnosti a dovednosti dětí při pomáhání druhým a také jejich limity. Závěrečná část práce se zaměřuje na možnosti rozšíření používaných metod do celého vzdělávacího systému a případné využití získaných poznatků pro prevenci sociálně nežádoucích jevů.(in English): There are different ways of pre-school children empathy and altruism development. The theoretical part of the thesis concerns aspects that according to experts play the most important role from the specific point of view and in the specific social environment. It contains an analysis of the master educational plan and available auxiliary literature. The thesis also specifies examples of empathy support in the Czech Republic and abroad and describes the everyday routine in several typical Kindergarten classes. The practical part gathers findings concerning children's empathy support in common practice through the qualitative research from the perspective of the Kindergarten staff. It also describes children's abilities and skills in helping others as well as their limits. The final part of the thesis focuses on the possible future implementation of the methods into the master educational plan using the acquired knowledge for the socially undesirable phenomena prevention.
Klíčová slova:
altruismus; empatie; hra; pomáhání; prevence; prosociální chování; předškolní děti; altruism; empathy; game; helping; pre-school children; prevention; prosocial behavior