Original title:
Dětská porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně ZŠ
Translated title:
Children's understanding of social stratification on secondary school
Authors:
Forštová, Iveta ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Tichá, Milena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřila na výzkum porozumění sociální stratifikaci u žáků 2. stupně základní školy. Cílem práce je diagnostika žákovských porozumění v tématu sociální stratifikace - zjišťování míry reflexe třídních nerovností, interpretace příčin rozvrstvení společnosti, vlastní hodnocení stavu společnosti, představy o sociální mobilitě. V první části byla vymezena teoretická východiska diplomové práce - pojem sociální stratifikace a základní vědecké teorie sociální stratifikace, konstruktivismus, dětské interpretace světa. Dále byly představeny vybrané zahraniční a domácí výzkumy porozumění sociální stratifikaci. V druhé části byla vymezena metodologická východiska diplomové práce a prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření dětských porozumění realizovaného metodou hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumného šetření naznačily, že žáci vnímají a různým způsobem reflektují existenci sociální stratifikace. KLÍČOVÁ SLOVA: konstruktivismus, prekoncept, dětská porozumění, sociální stratifikace, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovorThe thesis is focused on research for children's understanding of social stratification on secondary school. The aim is the diagnoses of children's understanding on the topic of social stratification - finding the reflection of class inequalities, interpretation of the causes of social stratification, own evaluation of the society and ideas of social mobility. In the first part was defined the theoretical base of the thesis - the concept of social stratification and basic scientific theories of social stratification, constructivism, children's understanding of the world. Also were presented foreign and home research for understanding of social stratification. In the second part were defined methodological basis of the thesis and were presented the results of a qualitative research for children's understanding using the method of the depth semi-structured interview. The research results suggested that students understand the topic of social stratification and reflect it in a different way. KEYWORDS: constructivism, preconcept, children's understanding, social stratification, qualitative research, semi-structured interview
Keywords:
children's understanding; constructivism; preconcept; qualitative research; semi-structured interview; social stratification; dětská porozumění; konstruktivismus; kvalitativní výzkum; polostrukturovaný rozhovor; prekoncept; sociální stratifikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71898