Original title:
Magické myšlení u dětí v předškolním věku
Translated title:
Magical thought in preschool age children
Authors:
Mlázovská, Barbora ; Doubek, David (advisor) ; Klusák, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí v předškolním věku. Tento pojem je teoreticky vymezen z pohledu kulturní antropologie a vývojové psychologie. Cílem práce je na základě vlastního empirického materiálu objevit a objasnit projevy magického myšlení v dětském pojetí světa, konkrétně v konceptu života a vědomí. Sběr dat byl prováděn pomocí terénního kvalitativního výzkumu, s využitím metod zúčastněného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Výsledkem je vyčlenění a charakteristika stádií vývoje konceptů život a vědomí se zaměřením na fenomény typické pro dětské magické myšlení.The subject of this bachelor's thesis is magical thinking in preeschool age children. This concept is theoretically defined from the perspective of cultural anthropology and developmental psychology. The aim of this thesis is to discover and clarify the manifestations of magical thinking in child's conception of the world, particularly in the concept of life and consciousness. The analytical part of the thesis is based on my own empirilal material. The data were collected using qualitative field research with the use of the methods of participant observation and semi-structured interview. The results summarize four developmental stages of the concept of life and consciousness with a focus on phenomena typical for magical thinking in children.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70138