Název:
Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek
Překlad názvu:
Support and the development of pre-reading literacy by way of modern authorial fairy tales
Autoři:
Dudková, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je věnována podpoře a rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte předškolního věku v různých aspektech souvisejících s rozvojem čtenářských a jazykových dovedností - z hlediska psychologie, předškolního vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzhledem k tématu diplomové práce je součástí teorie také vymezení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost a její obsah v souvislosti s vybranými postupy rozvoje čtení v mateřské škole. Také jsou zde rozepsány některé metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), jež se využívají k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoreticky jsou uchopeny také oblasti literární a dramatické výchovy v mateřské škole, specifika moderní autorské pohádky a role projektivní metody v mateřské škole. V praktické části jsou představeny projekty: Co by se stalo, kdyby po Brně chodil obr a Lichožrouti. Projekty byly vytvářeny na základě knihy Daisy Mrázkové (Co by stalo kdyby…) a Pavla Šruta (Lichožrouti). Oba projekty byly vytvářeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a doporučeními České školní inspekce, na základě cílů vycházejících z Bloomovy taxonomie a ve spojitosti s některými...The thesis is devoted to the promotion and development of reading pre-literacy in kindergarten through modern authorial fairy tales. The theoretical part is focused on the development of preschool age children in various aspects related to the development of reading and language skills - in terms of psychology, early childhood education and Framework educational program for preschool education. With respect to the theme of the thesis is part of the theory also definitions of reading literacy and reading pre-literacy and its content in the context of selected procedures for development of reading in kindergarten. There are also itemized some of the methods RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), which are used in order to develop literacy skills. Theoretically, they are also gripped the literary and drama education in kindergarten, the specifics of the modern fairy tale and the role of projective methods in kindergarten. In the practical part there are present projects: What would happen, if there were walking around Brno giant and Lichožrouti. Projects were developed based on the book Daisy Mrázková (What would happen, if ...) and Paul Šrut (Lichožrouti). Both projects were developed in accordance with the Framework educational program for preschool education and the recommendations of...
Klíčová slova:
autorská pohádka; literárně-dramatický kroužek; mateřská škola; moderní pohádka; čtenářská gramotnost; čtenářská pregramotnost; authorial fairy tales; literary and drama club; modern fairy tales; nursery school; pre-reading literacy; reading literacy