Název:
Práce s historickou literaturou v primě a sekundě víceletého gymnázia
Překlad názvu:
Historical literature in the first and second classes of grammar school
Autoři:
Špoková, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce si klade za cíl ověřit efektivitu literární výuky na gymnáziu založené na jedné knize. Sekundárním cílem je zatraktivnění historické literatury žákům primy a sekundy víceletého gymnázia. Diplomová práce je postavena na pěti pracovních listech, v nichž je každý z nich koncipován pro jiný literární cíl. Všech pět listů vychází z historické publikace pro mládež s názvem Můj Golem spisovatele Marka Tomana. Osou vyučovacích lekcí je třífázový model učení, který v sobě zahrnuje různě kombinované metody práce s dětmi. Práce dokazuje, že použití jedné publikace v delším časovém období s různým přístupem k výuce a volba vhodných cílů výuky v kombinaci s atraktivními metodami jsou jednou z možností, s nimiž lze k výuce literární výchovy přistupovat. Také otevřela brány přijetí méně atraktivního žánru historické literatury dětským čtenářem.Main goal of this thesis is to test efectivity of teaching grammar school literature based on one book only. Secundary goal is to make teaching of historical literature for grammar's school first and second year students more attractive. This thesis is based on five worksheets, every one of them is designed for different literary aim. All of them are based on book "Můj Golem" wrote by Marek Toman. Lectures are governed by three-phase model of teaching which combines different methods for work with pupils. This thesis proofs that, use of one book in long-term tuition with different attitude, combined with appropriate goals and attractive methods, is one way to teach literature. Also this thestis helps making rather unpopular subject of historical literature more attractive to students.
Klíčová slova:
historická literatura; kritické myšlení; metoda E. U. R; Můj Golem; prima; sekunda; critical thinking; first class of grammar school; historici literature; Můj Golem; second class of grammar school; three-phase model of teaching