Název:
Koučování jako způsob řešení týmových problémů
Překlad názvu:
Coaching as a mean of solving problems in team functioning
Autoři:
Nováková, Linda ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem práce je podrobněji prozkoumat problematiku spolupráce v týmu a zhodnotit efektivitu týmového koučování, coby nástroje k předcházení či následnému řešení problémů v týmu. Formálně je text práce členěn na dvě základní části. Tu první tvoří teoretický rámec týmového koučování. Je v ní vysvětlen princip fungování týmu, odlišnost od skupiny a možné nástrahy, které jsou spojeny s jeho efektivním fungováním. Dále přibližuje základní teorie koučování, principy, členění, postupy i částečné vymezení rámce, kde je implikace koučování žádoucí a kde je tomu naopak. Týmové koučování je zde představeno jakožto ne příliš konkrétní koučovací proces, je mu věnována pozornost převážně z metodologického hlediska. Součástí práce je i otevření problematiky koučování studentů a školních týmů, na kterou navazuje empirická část. Empirická část je tvořena základní evaluací pilotního projektu, jehož předmětem bylo koučování týmů na středních školách. Takový projekt zatím nemá v České republice obdoby. Jeho prvotní část proto fungovala nejen coby zkouška využití koučování na třídní kolektivy, ale také jako ověření nástroje pro hodnocení takového projektu.The main aim of the work is a closer examination of team cooperation issues, and evaluation team coaching efficiency as a tool of prevention or of subsequent team problems solving. Formally, the text is divided to two elemental parts. The first one is comprised of theoretical framework of team coaching. There is a principal of team functioning explained, difference from a group and possible dangers that are connected with effective team functioning. Further on, the work describes basic coaching theories, principles, structuring, procedures and a partial framework definition, where the coaching implication is desirable and where it is not. Team coaching is here introduced as not particularly specific branch of coaching, attention to it is paid mostly from a methodological point of view. Student coaching and school team coaching issues are also a part of the work, which is followed by the empirical section. The empirical part consists of a basic evaluation of the pilot project, which subject was team coaching in high schools. Such a project has not had a parallel in the Czech Republic so far. Its primary part therefore worked not only as a coaching application test on class teams, but also as verification of a tool for such a project evaluation.
Klíčová slova:
evaluace koučování; koučování; koučování studentů; koučování týmů; tým; týmová spolupráce; týmový konflikt; coaching; coaching evaluation; student coaching; team; team coaching; team conflict; team cooperation