Original title:
Tvorba metafor žáků 8. tříd
Translated title:
Creation of the Metaphors by Pupils, 8th Grade
Authors:
Kurincová, Taťána ; Hříbková, Lenka (advisor) ; Chrz, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Sochy, obrazy, básně, převratné objevy a teorie, toto vše nás od pradávna fascinuje a nutí se zamýšlet nad neuvěřitelnými schopnostmi jejich tvůrců. Pokládáme si stále dokola otázky, jak je možné, že někteří lidé jsou obdařeni takovým darem, talentem či dokonce géniem. Zejména psychologie je již ze své podstaty přímo "živnou půdou" takovýchto otázek a úvah. Kdo jiný než psychologové, zkoumající lidskou duši, by se měl pokusit objasnit otázky spojené s talentem, tvůrčím nadáním, imaginací a dalšími schopnostmi provázejícími tvůrčí úsilí. Přesto, i po mnoha desetiletích výzkumů a bádání, právě v této oblasti panuje značná neshoda a nejasnost. Řekla bych, že až symbolicky se různí názory jednotlivých psychologů, tak jako se různí výtvory jednotlivých vědců a umělců. I přes tuto myšlenkovou a ideovou rozmanitost vnesly jejich studie v průběhu 20. století, především v jeho druhé polovině, do problematiky tvořivosti mnoho poznatků, a nových zjištění. Přispěl k tomu bezpochyby i fakt, že začali zkoumat tvořivost již u malých dětí a nejen u dospělých, "prokazatelně kreativních jedinců". Mnozí psychologové, pedagogové a další odborníci se v současné době shodují, že zkoumat tvořivost u dětí je stejné, jako bychom měli možnost ji zkoumat v její "krystalické podobě."The scope of this thesis was to track the metaphorical creativity of the 8th grade students. The research took place in three classes: in regular elementary school class, in language elementary school class and in eight years high school class. The main issues I was dealing with were following: Are the 8th grade students able to create metaphoras and if so than what are the main characteristics of their creation. Which factors can help and which can hinder such their ability. Can we already notice at the age of such students major differences in their language creativity? The structure of my thesis derives from my previous experience connected to the research on knowledge of the metaphoras of elementary school students at first and from a deep analysis of the scientific literature on the creativity at second. I have decided after a detailed study to give two materials to different students which are focused on the affirmation of their verbal expression and on their ability to understand metaphoras and hence the ability to create them. The research itself took place in the following way: first the students were given the material on the orientative affirmation of their verbal expression and after a one-week break material on their ability to understand and to create metaphoras. One school lesson during...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22741