Original title:
Výuka kosterně-svalové soustavy na středních školách
Translated title:
Teaching Skeletal-Muscular System in High Schools
Authors:
Kundratová, Miroslava ; Ehler, Edvard (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá metodami, které lze uplatnit při výuce biologie člověka na příkladu kosterně-svalové soustavy. Jejím úkolem je zjistit, jaké metody se používají na dvou konkrétních středních školách, vzájemně je srovnat a zjistit jejich odezvu u žáků. Práce srovnává také Školní vzdělávací programy tří oborů a učebnice, které se zde používají. Základem praktické části jsou řízené rozhovory s učiteli a dotazníky pro žáky, na jejich podkladě pak vytvořené pracovní listy. Práce porovnává postoje učitelů a žáků a všímá si také rozdílů mezi výsledky a přístupem k práci u žáků gymnázia a odborné školy.Teaching skeletal-muscular system in high schools This thesis is devoted to the methods which are applicable to the teaching of biology. The aim of the thesis is to find out which methods are used at two distinctive high schools, compare and contrast them by the use of the students' feedback. It is devoted to the comparison of ŠVP of three subjects and student books that are used there. The practical part is based on the discussion with teachers and questionnaires for students that consequently serve as work sheets. Finally, the thesis compares the attitudes of students and teachers, and way of teaching at grammar school and vocational school.
Keywords:
activative method; didactics of biology; skeletal muscle system; student book; Teaching methods; way of teaching; work sheets; aktivizační metody; didaktika biologie; formy vyučování; kosterně-svalová soustava; pracovní listy; učebnice; Vyučovací metody
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67461