Název:
Projevy, příčiny a možnosti překonávání syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků
Překlad názvu:
Burn out syndrome of pedagogues-manifestations, occasions and possibilities to overcome
Autoři:
Jakubčíková, Iveta ; Nováková, Daniela (vedoucí práce) ; Mojžíšová, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá syndromem vyhoření, jeho výskytem a mírou rozvoje u pedagogů působících na základní škole v Praze 2, kde pracuji. Jedná se o pedagogy, které osobně znám. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku syndromu vyhoření, příčiny jeho vzniku, prevenci vzniku a rozvoje tohoto syndromu. Druhá kapitola je zaměřena psychologicky, hovoří se zde o osobnosti pedagoga a o zátěžových situacích, které mohou na pedagogy působit. Závěrečná kapitola teoretické části se věnuje mechanizmům, které pomáhají lépe zvládat zátěžové situace. Průzkumná část práce popisuje metody a postupy průzkumného šetření a předkládá získaná data. Průzkum probíhal formou dotazníkového šetření a přinesl odpovědi na stanovené hypotézy. V závěru této části jsou rovněž nastíněna navrhovaná opatření, která mají pomoci snížit riziko vzniku a rozvoje syndromu vyhoření.The bachelor thesis is considering the burn-out syndrome, its occurrence and level of development among the teachers working at the elementary school located in Prague 2, where I am employed. All the teachers are personally known to me. The theoretical part is focusing on characteristics of the burn-out syndrome, causes of its origin and as well on the syndrome prevention and its further development. The second chapter is conceived more psychologically. It describes a personality of a teacher and critical moments that can influence the teacher. The last chapter of the theoretical part mentions mechanisms that could help to manage better the critical situations. The research part of the thesis describes methods and procedures, presents and interprets the gained data. The research was done in a form of standard questionnaires which brought answers to hypothesis determined in the introduction of the thesis. In the final part are also offered suggestions that should help to reduce the risk of the occurrence and further development of the burn-out syndrome