Název:
Miskoncepce ve výuce fyziky na ZŠ - náměty na postup při jejich odstraňování
Překlad názvu:
Misconceptions in Physics at Elementary School - Suggestions on Procedure During Their Elimination.
Autoři:
Rusínová, Anita ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kolářová, Růžena (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své bakalářské práci jsem zmapovala představy žáků naší školy o některých fyzikálních jevech. Během své praxe se pravidelně u svých žáků setkávám s představami, které jsou mezi lidmi běžně rozšířené, ale neodpovídají vědecky podloženým skutečnostem. Vyvrácení těchto představ je velmi obtížné a jak výsledky předešlých průzkumů ukazují téměř nemožné, protože většina žáků se k nim po proběhlé výuce vrací. Tyto představy nazýváme miskoncepce. Pokusím se tedy navrhnout takové výukové postupy, které by alespoň u některých žáků mohly zanechat dlouhodobější informaci a zamezit návratu k původním představám. Zároveň jsem se pokusila nalézt modely, se kterými se žáci ve výuce fyziky na základní škole setkávají a přitom chybně popisují realitu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)In my bachelor thesis I outlined the ideas of our school's students about certain physical phenomena. From my practical experience I regularly come across misleading ideas that my students hold, and which are common general public, yet do not correspond to reality and have no scientific base. They are called misconceptions. It is very difficult to disprove such ideas and, as previous research results have shown, almost impossible because most students turn back to their misconceptions when the classes are over. I try to suggest such teaching methods that would leave long-term information in some students at least and prevent them from returning to the original misleading ideas. I have also tried to find physical models which students come across during Physics lessons at an elementary school and through which they describe the reality incorrectly. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
Miskoncepce žáků; Výuka fyziky; Základní škola; Školní experiment; Elementary school; School experiments; Students' misconceptions; Teaching of Physics