Original title:
Česká hiphopová subkultura: konstrukce autenticity v českém rapu
Translated title:
Czech Hip Hop Subculture: Construction of Authenticity in Czech Rap Music
Authors:
Oravcová, Anna ; Kolářová, Marta (advisor) ; Heřmanský, Martin (referee) ; Vašát, Petr (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bibliografický záznam ORAVCOVÁ, Anna. Česká hiphopová subkultura: konstrukce autenticity v českém rapu. Praha, 2019. 171 s. Dizertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Školitelka: PhDr. Marta Kolářová, Ph.D. Abstrakt Hlavní téma předkládané dizertační práce je konstrukce autenticity v českém rapu, tedy na základě jakých charakteristik lze určitý rapový projev označit za "pravý". Teoretická část práce obsahuje vymezení pojmu subkultura, základních atributů hiphopové (sub)kultury a zejména definici autenticity jako klíčového konceptu. V konfrontaci se studiem západních hiphopových (sub)kultur práce zkoumá, které požadavky na autenticitu lze najít v české rapové hudbě a v jakých kontextech či situacích je autenticita českých rapperů a rapperek zvýznamňována. Empirická část práce je postavena na metodě "pohledu zevnitř" (insider research) a na třech kvalitativních přístupech ke sběru dat: (1) polostrukturované rozhovory s dvaceti rappery (včetně jedné rapperky), (2) kvalitativní obsahová analýza rapových textů a (3) zúčastněné pozorování. Výzkum probíhal od roku 2010 do roku 2016. Z daného výzkumu vyplývá, že českou hiphopovou subkulturu a český rap není možné analyzovat bez ohledu na původní, afroamerickou hiphopovou kulturu, která...Bibliografický záznam ORAVCOVÁ, Anna. Česká hiphopová subkultura: konstrukce autenticity v českém rapu. Praha, 2019. 171 s. Dizertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Školitelka: PhDr. Marta Kolářová, Ph.D. Abstract The dissertation focuses on the construction of authenticity in Czech rap music. It seeks to explore attributes based on which one can define a certain rap expression as the "real" one. The theoretical part includes the definition of the term subculture, main attributes of hip hop (sub)culture, and the definition of authenticity, the key concept of the dissertation. In dialogue with the findings of the hip hop studies of Western countries, this dissertation looks at the authenticity claims expressed in Czech rap music and the context and situations in which the question of authenticity of Czech rappers becomes important. The empirical part of the dissertation is based on the perspective of the insider research using a combination of qualitative methods: (1) semi structured interviews with twenty rappers (one of them female); (2) qualitative content analysis of selected rap lyrics; and (3) participant observation at different hip hop events. The research took place between 2010 and 2016. The research shows that Czech...
Keywords:
authenticity; ethnicity; gender; hip hop; identity; music; race; rap; subculture; autenticita; etnicita; gender; hip hop; hudba; identita; rap; rasa; subkultura
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110964