Original title:
Kvalita v pedagogicko-psychologickém poradenství. Prevence sociálně nežádoucích jevů v Ústeckém kraji
Translated title:
The quality of the pedagogical-psychological advisory. Prevention of socially undesirable phenomena in the Ústí nad Labem region
Authors:
Ulrichová, Iva ; Vrzáček, Petr (advisor) ; Slavíková, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vzdělávání je investicí osobní i společenskou, proto je důležité, aby bylo co nejkvalitnější a přinášelo očekávané ekonomické, sociální i osobní efekty. Součástí vzdělávací soustavy jsou také služby pedagogicko-psychologického poradenství, jejichž úkolem je pomáhat dětem a dospívajícím řešit obtíže ve výchovně vzdělávacím procesu i při volbě povolání. V České republice je pedagogicko-psychologické poradenství zajišťováno zejména na úrovni škol a školských poradenských zařízení. Na rozdíl od kvality a efektivity vzdělávání se dosud kvalitě poradenských služeb, pod které také spadají služby diagnostické, metodické a preventivní, nevěnovala patřičná pozornost. Pracovníci poradenských zařízení při tom poskytují služby nejenom dětem a jejich rodičům, ale také pedagogickým pracovníkům škol. Jedním z úkolů poradenských zařízení, který v současnosti nabývá na významu, je poskytování služeb primární prevence sociálně nežádoucích jevů u dětí a mládeže. Proto se text práce zaměřuje na pedagogicko-psychologické poradenství, jeho počátky, vývoj a současný stav, na možnosti hodnocení kvality poradenských služeb. Stěžejním úkolem magisterské práce je zprostředkování pohledu na reálnou situaci pracovníků - metodiků prevence Pedagogicko-psychologické poradny Ústeckého kraje a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických...Education is a personal and social investment, and it must be of high quality to achieve the expected economical, social, and personal progress. The education system includes pedagogical-psychological advisory services, which are aimed at helping children and adolescents to resolve problems occurring in their upbringing, education process, and employment selection. In the Czech Republic, the pedagogicalpsychological advisory is provided particularly at school age level and within school advisory departments. Unlike the quality and effectiveness of education, the quality of the advisory services, which includes diagnostics, methodology, and prevention, has never been treated with the appropriate attention. The advisory facility employees provide services for children, their parents, and for the pedagogical employees at schools. One of the tasks of the advisory facility, which is currently growing in significance, is the provision of services for the prevention of socially undesirable phenomena in children and youths. The text of this work focuses on pedagogicalpsychological counselling, its origin, development, and current status, and the evaluation possibilities regarding the advisory services. The principal task of the diploma work is to provide a perspective of the real situation of employees - the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/10527