Název:
Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové
Překlad názvu:
Education in art schools in the Czech Republic and its pedagogues
Autoři:
Čechová, Zdenka ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Základnímu uměleckému vzdělávání se příliš mnoho studií nevěnuje, proto se zvolený specifický náhled na zmiňované téma především snaží ukázat možnosti dalšího zkoumání, jakým směrem se mohou práce ubírat. Bakalářská práce "Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové" se zabývá historickým vývojem uměleckého vzdělávání, základních uměleckých škol a snaží se předpovědět, jaké jsou možnosti budoucí. Tato analýza založená nejprve na kvantitativních datech byla zaměřena na počty institucí základního uměleckého vzdělávání, pedagogů, na porovnání srovnatelných údajů v čase a jejich zhodnocení. Zmiňovaná kvantitativní data podpořila kvalitativní výzkum. Celá problematika je totiž zkoumána také z pohledu samotných nejdůležitějších účastníků základního uměleckého vzdělávání, tedy učitelů ZUŠ, kteří byli vybráni v rámci případové studie ze dvou územně odlišných základních uměleckých škol pro možnost dalšího porovnání. Byly zjišťovány subjektivní teorie učitelů o fungování základních uměleckých škol, o přínosu jejich činnosti pro ně samotné, pro společnost i žáky, či rozličné problémy jednotlivých institucí především lokálního rázu. Propojením obou výzkumných přístupů byly rozkryty obecné i konkrétní podmínky, stav a okolnosti základního uměleckého vzdělávání v České republice.The elementary art school education is one of the neglected fields of study and there is not so much works dealing with this issue. Therefore, the selected specific insight into this particular theme tries to show other possible ways of research. The bachelor's thesis "Education in art schools in the Czech Republic and its pedagogues" deals with the historical development of art school education and predicts the possible future development in the field. The analysis based on quantitative data was focused on the number of elementary art school institutions, its pedagogues, the comparison of analogous data in time and its evaluation. The quantitative data supported the qualitative research. The issue is also studied from the point of view of pedagogues in art schools, who are the most important participants of the art education. For the possibility of further comparison, the teachers in the supplementary study were selected from two spatially distant art schools. The research brings subjective points of views of pedagogues in art schools concerning the function of art schools, the contribution of art schools for art pedagogues themselves, the contribution for the society and for the pupils of art schools. On the contrary, the research also reveals various problems of individual institutions,...
Klíčová slova:
minulý a současný stav uměleckého vzdělávání; pohled pedagogů; Umělecké vzdělávání; umělečtí pedagogové; Education in art schools; past and current situation of art education; pedagogues in art schools; pedagogues' views