Název:
Prožívání profesních začátků psychologa ve školství
Překlad názvu:
Experience of a vocational beginning as a psychologist in education
Autoři:
Kovandová, Eva ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se věnuje prožívání profesních začátků psychologů ve školství. Cílem studie je nalézt a popsat podstatné aspekty ovlivňující vstup začínajících psychologů do školství. Do označení "psycholog ve školství" jsou pro potřeby této práce zahrnuti školní psychologové, psychologové z pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center. Teoretická část práce je rozdělena na pět kapitol. Zabýváme se v nich vývojovým obdobím mladé dospělosti podle Eriksona, obecnou a profesní adaptací, copingem, formami profesionální podpory (supervize, intervize, mentoring) a rolemi psychologa ve vybraných typech zařízení. V empirické části byla využita kvalitativní metodologie. Při sběru dat byly využity polostrukturované rozhovory s 11 respondenty z řad začínajících psychologů pracujících ve vybraných typech školských poradenských zařízení. Rozhovory byly analyzovány metodou IPA. Výsledky jsou podrobně popsány a diskutovány s odbornou literaturou. V závěru jsou shrnuty klíčové body, které mohou usnadnit vstup začínajících psychologů ve školství do zaměstnání. Klíčová slova: psycholog ve školství, profesní začátky, adaptace, copingSubmitted bachelor thesis follows the professional beginning experiences of psychologist in education. The aim of the study is to find and describe essentials influencing an entry of the beginning psychologist into education. A label "psychologist in education" includes school psychologists, psychologists working in an educational psychological consultancy or a special education center, according to this thesis. The theoretical part of our study is divided into five parts. We outline a developmental period of young adulthood according to Erikson, general and professional adaptation, coping, professional support forms (supervision, intervision, mentoring) and role of a psychologist in chosen types of institutions. Qualitative methodology is used in an empirical part. Semi-structured interviews were undertaken with 11 respondents from among beginning psychologists working in assigned types of educational consultancies. The interviews were analyzed by IPA methodology. The results are described in detail and afterwards discussed with available literature. In the conclusion, key points are summarized, which may ease the entry of beginning psychologist in education to employment. Key-words: psychologist in education, professional beginning, adaptation, coping
Klíčová slova:
adaptace; coping; profesní začátky; psycholog ve školství; adaptation; coping; professional beginning; psychologist in education