Název:
Analýza aplikačních znalostí a dovedností učiva chemie na středních zdravotnických školách
Překlad názvu:
The analysis of application knowledge and skills of chemistry curriculum on the secondary medical schools
Autoři:
Vargová, Zuzana ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Klečková, Marta (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Klíčová slova střední zdravotnická škola, přírodní látky, pracovní list, učebnice, laboratorní asistent, nutriční asistent, zdravotnický asistent Abstrakt Výuka chemie na zdravotnických školách je v mnohých ohledech podobná výuce na jiných středních školách nechemického zaměření, nicméně množství hodin věnovaných chemii nasvědčuje spíše tomu, že chemie patří k podstatným předmětům. To, že se jedná o vědu pro zdravotnickou praxi důležitou, dokazuje i fakt, že na vyšších a vysokých školách se zdravotnickým zaměřením se chemie vyučuje také. Základem této práce jsou autorčiny praktické zkušenosti z dlouhodobého působení na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda jsou žáci schopni používat své znalosti, dovednosti a návyky získané studiem chemie v 1., a případně v 2. ročníku střední školy v odborných souvislostech, které jsou velmi často propojeny s přírodními látkami. Cíle práce byly naplňovány pomocí výzkumných otázek a stanovených hypotéz. Pro realizaci výzkumu byla použita dotazníková metoda a dále pak pracovní listy a vědomostní didaktické testy, které vycházely z RVP a používaných učebnic. Žáci zdravotnických škol byli rozděleni na kontrolní a experimentální skupinu, byla použita technika paralelních skupin. Získané výsledky byly...Key Words secondary medical school, organic compounds, work sheet, textbook, laboratory assistant, nutrition assistant, medical assistant Abstract Tuition of chemistry at medical schools is in many aspects similar to tuition at other secondary schools without focus on chemistry. Nevertheless number of lessons dedicated to chemistry rather proves that chemistry belongs to the essential subjects. The fact that this science is important for medical praxis is supported by the argument that chemistry is taught also at training colleges and universities with medical focus. The ground for the thesis is made by authors real experience gained from long-term work at Secondary Medical School and Training Medical College in Ostrava. As the main goal of the work we set to find out if the students are capable of using their knowledge, skills and habits gained by studying chemistry in the first or potentially second year of the secondary school in professional contexts, which is very often linked to nature compounds. The goals were achieved by research inquiries and stated hypotheses. For the research the questionnaire method was applied and further on also the worksheets and knowledge-focused didactic test which had its base in Framework Study Programme and textbooks in use. Student of medical schools were divided into...