Original title:
Práce s dětmi s dyslektickými a dysortografickými obtížemi
Translated title:
Work with Children with Dyslexia and Dysorographics Difficulty
Authors:
Dundrová, Petra ; Ortová, Marie (advisor) ; Nejedlá, Dana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Problematika specifických poruch učení získala v dnešní době na závažnosti, protože neumět dobře číst a psát znamená mít uzavřenou cestu k dalšímu vzdělání a informacím. Cílem mé práce bylo vybrat z velkého množství nápravných metod určených pro děti s dyslexií ty, které mohou aplikovat ve vyučovacím procesu i učitelé, kteří se touto problematikou nezabývají, ale chtějí zintenzívnit péči o žáky v rámci modernizace vyučování pomocí didaktické techniky. Jednou z forem pomoci je uplatňování individuálního přístupu, promyšlené začleňování práce v malých skupinách, funkční využívání učebních pomůcek a didaktické techniky. Využitím prvků programované výuky je možno respektovat i přirozené tempo žáků, zabezpečit dostatek času k osvojení základních dovedností. Dosažení tohoto cíle vyžaduje od učitelů, ale i od žáků značného úsilí. Učitel musí respektovat rozdíly psychického a tělesného vývoje dětí. Je jen na učiteli, aby vybral ty nejlepší a nejvhodnější metody. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The problematic of specific learning disorders become seriousness at these days because inabilities to read and write represent inaccessibility to information and further education. Target of my work has been to choose from various remedial methods, dedicated to children with dyslexia, those which can be used in teaching process by teachers which are not engaged in. Usage of these remedial methods should intensifield care about students under the modernization of learning methods with support of didactic techniques. One of manners to help is to use individual access, premeditated work integration in small group, functional usage of teaching aid and diddactic techniques. By application of programmatic pedagogy elements is possible to respect even natural student pace and gain enough time to learn basic skills. To reach this goal requires considerable effort from teachers and also from children. Teachers have to respect mental and physical differences of children's development. It is only up to teacher to choose the best and most appropriate methods. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12677