Original title:
Znalosti dětí mladšího školního věku o život ohrožujících stavech
Translated title:
Knowledge of the younger schoolchildren about life emergency staets
Authors:
Procházková, Jana ; Eislerová, Iva (advisor) ; Burišková, Klára (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá zkoumáním znalostí dětí mladšího školního věku o život zachraňujících stavech. Konkrétním vzorkem byla skupinka čtrnácti dětí navštěvujících druhou třídu základní školy v okrese Praha- západ. Cílem mé práce bylo jednak udělat si představu o tom, co děti ve věku kolem osmi let vědí o neodkladné první pomoci, ale také poskytnout jim návod jak v neznámých krizových situacích postupovat. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je členěna na jednotlivé kapitoly. Nejdříve se zabývám úvodem do problematiky neodkladné péče, složkami a fungováním integrovaného záchranného systému a uvádím některé statistické údaje Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje. Druhá kapitola je věnována obecným postupům doporučeným při poskytování první pomoci. V poslední kapitole popisuji jednotlivé vybrané stavy ohrožující život a postup při poskytování první pomoci. V empirické části je uvedena metodika a organizace výzkumného šetření, pro které jsem použila kvalitativní metodu focus groups ve spojení s praktickým nácvikem některých postupů neodkladné první pomoci. Je zde také obsaženo procentuální a grafické vyhodnocení výsledků výzkumu a jeho cílů. Tato část práce je zakončena diskuzí. Klíčová slova: život ohrožující stavy, neodkladná první pomoc, kardiopulmonální resuscitace,...The bachelor's thesis concerns the research of the knowledge of the younger school children about life-saving situations. A group of fourteen children visiting the second school class in the Prague West district was used as a sample. The goal of my thesis was to gain a picture about the knowledge of the eight years old children about urgent first aid as well as to give the children a quide how to act in the unfamiliar crisis situations. The thesis is divided into two parts. Theoretical part is divided into separate chapters. The beginning is devoted to an introduction into the topic of the urgent first aid, to present the components and function of the integrated rescue system and there are as well some statistics mentioned here. The second chapter deals with general procedures recomended when providing first aid. In the last chapter I describe particular selcted life-threatening situations and methods of first aid provision. In the empirical part the methodology and organization of the research is decribed. I have used a qualitative focus group method in connection with practical training of some urgent first aid techniques. Also the percentage and graphical evaluation of the research outcomes and goals is enclosed here. This part of the thesis is wrapped up by a discussion. Key words: life...
Keywords:
cardiopulmonary resuscitation; integrated rescue system; life threathening situations; severe bleeding; spasmodic states; suffocation; unconsciousness; urgent first aid; bezvědomí; dušení; integrovaný záchranný systém; kardiopulmonální resuscitace; křečové stavy; neodkladná první pomoc; závažné krvácení; život ohrožující stavy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65154