Original title:
Prvky hry ve vzdělávání dospělých
Translated title:
Elements of play in adult education
Authors:
Froněk, Jan ; Šerák, Michal (advisor) ; Svatoš, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] "Hra" je ve vzdělávací praxi běžným pojmem, pod kterým si však lze představit velké množství i dosti odlišných aktivit. Předložená diplomová práce se zabývá definicí hry a jejím odlišením od aktivit s prvky hry. Popisuje hru jako obohacující součást života dospělých lidí. Snaží se vymezit místo "hry" v systému vzdělávacích metod a poukázat na skutečnost, že hra je pro andragogiku zajímavý fenomén, kterému stojí za to věnovat pozornost. Součástí je i pokus o kategorizaci her používaných ve vzdělávání dospělých. Nejrozsáhlejší část práce je věnována vedení rozborů herních aktivit, jakožto klíčové dovednosti lektora působícího v oblasti zážitkového vzdělávání. Díky rozboru se z proběhlého herního zážitku může stát v praxi využitelná zkušenost.A "play" or a "game" are both terms that are frequently used in the field of adult education. Nevertheless, they have several different meanings, and a variety of diverse activities can be subsumed under them. This thesis focuses on the definition of the term "play" and also on the differentiation between a "play" and an "activity with elements of play". Games and plays are presented therein as an enriching part of our lives. The aim is to show the fact that for an adult educator the play is a phenomenon worth dealing with. Another part of the thesis attempts to categorise the types of games and plays frequently used in adult education. The largest section of the paper presents "reviewing" of methods with elements of play as an essential skill of an experiential trainer. Reviewing enables the learner to benefit from taking part in the activity and to transfer the experience into his/her further life.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/14960