Original title:
Srovnání vybraných středoškolských českých a německých učebnic dějepisu
Translated title:
Comparison of selected Czech and German High school textbooks
Authors:
Žabová, Martina ; Parkan, František (advisor) ; Mikeska, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace: Práce se věnuje srovnání vybraných současných českých a německých učebnic dějepisu pro střední školy. Analyzuje český a německý středoškolský systém se zaměřením na výuku dějepisu. Porovnává a přílohami dokládá pojetí struktur učebnic, prezentací verbálních a názorných, kontrolních aparátů a aparátů řídících osvojování učiva.The topic of the presented thesis is a comparison of selected contemporary Czech and German history textbooks, designed for high schools. It analyzes the Czech and the German high school system, with a focus on the teaching history. It compares the structure of the textbooks, verbal and visual content, control methods and the adoption process of the subject matter.
Keywords:
adoption of the subject matter; comparison; control method; educational system; Germany; high school; orientation mechanism; structure; textbook; verbal part; visual part; kontrolní aparát; názorná část; Německo; orientační aparát; osvojování učiva; srovnání; struktura; střední škola; učebnice; verbální část; vzdělávací systém
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58859