Original title:
Postoje rodin ze sociálně vyloučené lokality ke vzdělání
Translated title:
The attitudes of socially excluded families towards education
Authors:
Hauzerová, Jana ; Straková, Jana (advisor) ; Komárková, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] POSTOJE RODIN ZE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÉ LOKALITY KE VZDĚLÁNÍ Abstrakt Diplomová práce se zabývá rodinami žijícími v sociálně vyloučené lokalitě a jejich postoji ke vzdělání. Jejím hlavním cílem je zmapovat postoje ke vzdělání a navrhnout případná řešení existujících problémů. Teoretická část práce popisuje základní pojmy k tématu, zabývá se problematikou výchovy a vzdělávání osob se sociokulturním znevýhodněním a specifikuje zvolenou sociálně vyloučenou lokalitu Náhlov. Praktická část se člení na část výzkumnou, která popisuje kvalitativní výzkum postojů ke vzdělání obyvatel Náhlova, a část projektovou, která popisuje pokus o řešení některých problémů.THE ATTITUDES OF SOCIALLY EXLUDED FAMILIES TOWARDS EDUCATION Abstract This graduation thesis is concerned with the families living in the localities of social exclusion and with their attitudes towards education. The main purpose of this work is to study attitudes towards education and to design potential solutions to existing problems. The theoretical part of the diploma thesis describes the basic concepts related to the topic, deals with the problems concerning education of people with the social and cultural disadvantage and describes the characteristcs of the locality of social exlusion Náhlov. The practical part is divided into the research part which explores attitudes of Náhlov families towards education and the project part which describes an attempt to solve some of the existing problems.
Keywords:
the case study; the centre for leisure activities; the education of Romany pupils; the locality of social exclusion; the settlement Náhov; the social disadvantage; centrum pro volný čas pro děti a mládež; osada Náhlov; případová studie; sociální znevýhodnění; Sociálně vyloučená lokalita; vzdělávání romských žáků
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61057