Original title:
Porovnání úrovně znalostí poskytování první pomoci dětmi předškolního a mladšího školního věku
Translated title:
Comparative analysis of the difference of knowledge in administering first aid between preschool children and lower elementary children
Authors:
Jírová, Kamila ; Pokorný, Ladislav (advisor) ; Hájková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Téma: Porovnání úrovně znalostí poskytování první pomoci dětmi předškolního a mladšího školního věku Abstrakt: Cílem této diplomové práce je zjistit a porovnat stav úrovně znalostí poskytování první pomoci dětmi předškolního věku v posledním ročníku mateřských škol a dětmi mladšího školního věku po absolvování 3., resp. 5. ročníku základní školy a na základě zjištěných poznatků doporučit optimální obsah znalostí poskytování první pomoci pro děti předškolního a mladšího školního věku do 3. ročníku základní školy. První část této práce se zabývá první pomocí jako takovou, požadavky na obsah vzdělávání žáků mateřských škol a prvního stupně základních škol dle odborné literatury a programy nabízenými institucemi zabývajícími se poskytováním první pomoci a její výukou. V druhé části práce je popsáno výzkumné šetření provedené na vybraných mateřských a základních školách. Výsledky tohoto šetření jsou zde podrobně popsány a na jejich základě je vypracován návrh na obsah znalostí poskytování první pomoci do 3. ročníku základní školy. Klíčová slova: první pomoc, obsah vzdělávání, možnosti vzdělávání, výzkumné šetření, děti předškolního věku, žáci mladšího školního věku, pedagogové, návrh na obsah vzděláváníSYNOPSIS Title: A comparative analysis of the difference of knowledge in administering first- aid between preschool children and lower elementary children Abstract: The goal of this thesis is to investigate and compare the difference of knowledge in administering first-aid between preschool children (KS) and lower elementary children (3rd and Sth grade), and based on the results to recommend a general guidline of an optimal range of knowledge in administering first-aid at the preschool and third-grade level. The initial part of this thesis explains: first-aid, requirements of the educational substance of preschool and lower elementary children, and additional sources of acquiring first-aid education. Subsequentely it describes the research done at the chosen preschools and lower elementary schools. The final results of the research are described in full, which leads to the conclusion and recommendation ofthe general guidline of an optimal range of knowledge in administering first-aid at the preschool and third-grade level. Key words: first-aid, range of knowledge, educational possibilities, research, preschool children, lower elementary children, teachers, general guidline of knowledge
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22213