Název:
Autonomní učení anglickému jazyku v kontextu české střední odborné školy
Překlad názvu:
Learner Autonomy in English classes at a Czech Secondary Technical School
Autoři:
Minakova, Irina ; Jettmarová, Zuzana (vedoucí práce) ; Hanušová, Světlana (oponent) ; Bilanová, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This dissertation explores the efficacy of the learner autonomy (LA) principles implemented in secondary technical school EFL classes through project-based units incorporated into the conventional four-year language curriculum (2011-2015). This integrated approach remains uncommon in a Czech secondary technical school, even though it suggests a teaching model that enhances ELA and increases communicative competence and motivation among learners. A mixed-method design based on longitudinal four-cycle action research and quasi-experiment approaches was selected (1) to examine the changes in self-regulation and academic achievement development over time; (2) to investigate the efficacy of autonomous projects systematically applied within the assigned treatment group (TG), and (3) to compare the results of the treatment and control groups as to their self-regulation and academic achievement development. For the quantitative strand, a structured Self-Regulation Questionnaire (SRQ-A) and a series of academic tests were administered which were consequently analysed through null hypothesis statistical testing (NHST). The instruments employed within the quasi-experiment were focused on the following two major questions: (1) whether there was correlation between self- regulation and academic achievement...Tato disertační práce zkoumá účinnost principů autonomního učení (LA) realizovaného v kontextu střední odborné školy prostřednictvím projektových hodin, začleněných do běžných osnov čtyřletého jazykového studijního EFL programu (2011 - 2015). Tento integrovaný přístup není dosud na českých středních odborných školách běžný, ačkoliv nabízí vyučovací model, který zvyšuje ELA (English Learning Acquisition) a zlepšuje u studentů komunikační kompetence i motivaci. Smíšená metoda, založená na dlouhodobém akčním výzkumu, obsahujícím čtyři cykly a na longitudinálním kvaziexperimentu byla vybrána, (1) aby prozkoumala změny autoregulace a vývoj studijních výsledků v průběhu času; (2), aby prověřila účinnost autonomních projektů systematicky uplatňovaných v rámci přiřazené experimentální skupiny (TG) a (3) porovnala výsledky experimentální a kontrolní skupiny (CG) s ohledem na jejich autoregulaci a vývoj studijních výsledků. Pro kvantitativní výzkumnou metodu byly využity strukturovaný autoregulační dotazník (SRQ-A) a řada testů ověřujících znalosti studentů, které byly následně analyzovány pomocí statistického testování nulových hypotéz (NHST). Nástroje využívané v rámci kvaziexperimentu měly pomoci najít odpověď na dvě následující hlavní otázky: (1) zda existuje korelace mezi autoregulací a studijními...
Klíčová slova:
akční výzkum; autonomie žáka; autonomní učení; facilitátor; jazykové povědomí; komunikační kompetence; metakognice; metakognitivní strategie; princip výuky; projektové hodiny; rozvoj znalostí; sebedůvěra; typy autoregulace; vnitřní motivace; action research; facilitator; intrinsic motivation; knowledge construction; language awareness; learner autonomy; learner empowerment; learner-centred approach; metacognition; metacognitive strategies; project-based units; self-efficacy; self-regulation types