Original title:
Role koordinace kreslení a psaní ve vývoji ke školní zralosti
Translated title:
Role of coordination between drawing and writing in the development toward school readiness
Authors:
Kylarová, Helena ; Klusák, Miroslav (advisor) ; Viktorová, Ida (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce navazuje na oblast výzkumu teoretických východisek orientačního testu školní zralosti Jaroslava Jiráska. Má za cíl se soustředit na objasnění toho, co je testováno v úkolu zaměřeném na napodobení psacího písma. V dialogu s dalšími autory (Jean Piaget a Barbara Inhelderová, Anette Karmiloff Smithová, Emilia Ferreirová a Ana Teberoskyová, Esther Adi-Japhová a Norman Freeman) hledá oblasti, které se podílí na utváření dětských představ o psaném. Tyto představy následně reflektuje prostřednictvímn verbalizace dětských představ o psímu. Do souvislostí s vynořující se gramotností vnáší témata vlivu chybné ikoničnosti a kvaziikonicity na vývoj spějící k osvojení znakovosti písma. Data získaná prostřednictvím transverzálního výzkumu u dětí předškolního věku (3;0 - 6;11) pak přináší odpovědi, které odkazují na významnou souvislost mezi úspěchem v testu napodobení psacího písma a překonáním ikonicity. Zvládání kvaziikonicity se ukázalo být pro zpracování nápodoby psacího písma neproduktivní. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní věk, Jiráskův test školní zralosti, psací písmo, myšlenkové operace, ikonicita, kvaziikonicita, transverzální výzkum.In this diploma thesis we build on the topic of mental operation used in Jirásek's orientation test of school readiness. We aim to explain which mental operations are crucial for acquiring the skill of looped writing reproducing. We are looking for children's ideas about writing, in particular for their way of expressing the ideas about looped writing. Our theory is based on Piagetian approach and we also do a comparison to other authors, namely Anette Karmiloff Smith, Emilia Ferreiro and Ana Teberosky, Esther Adi-Japha and Norman Freeman. Data obtained using cross-sectional research on preschool children (of age from three to six years) suggest that there is a link between a success in the test of looped writting reproducing and iconicity overcoming. On the other hand, no link was found between acquiring the skill of quazi-iconicity and looped writting reproducing. KEYWORDS Preschool age, test of school readiness, looped writing, mental operation, iconicity, quazi- iconicity, cross-sectional research.
Keywords:
cross-sectional research; iconicity; looped writing; mental operation; Preschool age; quazi-iconicity; test of school readiness; ikonicita; Jiráskův test školní zralosti; kvaziikonicita; myšlenkové operace; psací písmo; Předškolní věk; transverzální výzkum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/96351