Original title:
Sociální a pedagogické aspekty integrace cizinců na území České republiky po vstupu do EU
Translated title:
Social and pedagogic aspects of foreigners' integration in the territory of the Czech republic after the accession into EU
Authors:
Horčička, Jiří ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Burešová, Karolína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na integraci dětí cizinců do výuky na základních školách. Cílem práce je teoreticky rozpracovat sociální a pedagogické aspekty integrace cizinců v souvislosti s jejich začleněním do vzdělávacího procesu a dále prostřednictvím výzkumné sondy zkoumat připravenost škol na integraci žáků-cizinců do vzdělávacího procesu na základních školách v krajském městě Ústí nad Labem. Diplomová práce je rozdělena na dvě části na teoretickou a empirickou. První teoretická část diplomové práce je zaměřena na obecné teoretické přístupy k integraci cizinců a integrační politiku Evropské unie a České republiky a v neposlední řadě vývoj migrace na území České republiky. Dále se věnuje vzdělávání dětí cizinců, zejména jeho legislativnímu ukotvení v českém právním řádu a inkluzivnímu vzdělávání jako vyšší formě integrace. Poslední část je věnována samotné integraci dětí cizinců do prostředí základní školy. V empirické části je zpracován výzkumný projekt, který je zaměřený na zkoumání připravenosti základních škol v Ústí nad Labem na příchod dětí cizinců do školního prostředí jako žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a jejich integraci do vzdělávacího procesu.My diploma paper is focused on integration of foreigners' children into education at grammar schools. The aim of my paper is to theoretically explain in more detailed way social and pedagogic aspects of foreigner's integration in connection to their integrity into educational system. And on the basis of exploration I want to examine readiness of schools for integration of pupils - foreigners into educational program at grammar schools in regional town Ústí nad Labem. My diploma paper is divided into two parts - theoretical and empirical parts. The first theoretical part of my diploma paper is focused on general theoretical approach to foreigners' and integration policy of the European Union and last but not least to the development of migration in the territory of the Czech Republic. It is focused on education of children of foreigners, particularly to its legal basis in Czech law and to inclusive education which is understood to be higher level of integration. The last part is dedicated to integration of foreigners' children itself. I worked out an examination project which is in the empirical part. This project is focused to examination of readiness of basis schools in Ústí nad Labem for presence of foreigners' children into schools and readiness of these schools to integrate these children with...
Keywords:
education; inclusive education; integration; pupils - foreigners; inkluzivní výuka; integrace; vzdělávání; začlenění; žáci-cizinci
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58874