Název:
Symbolické hranice konstruované skupinou bedňáků
Překlad názvu:
Symbolic Boundaries constructed by a a Group of Stagehands
Autoři:
Kubíček, Matěj ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Matěj Kubíček - Symbolické hranice konstruované skupinou bedňáků Abstrakt Autor ve své práci analyzuje způsob, jakým skupina bedňáků (manuální pracovníci v technickém zázemí kulturních akcí) konstruuje symbolické a sociální hranice uvnitř a hlavně navenek skupiny, tedy vůči ostatním účastníkům přípravy a průběhu těchto akcí. Teoreticky autor vychází z konceptu symbolických a sociálních hranic Michele Lamont a Virága Molnára a dále z teorie morálních hranic Andrewa Sayera. Podle Sayerovy teorie vznikají morální hranice skupin či společností na základě hodnot sdílených těmito skupinami a morálního odsouzení jiných skupin či společností z důvodu neuznávání těchto hodnot. Autor v terénu skutečně nalezl projevy strategie tvorby hranic a ukazuje, na jakých konkrétních hodnotách je založena a jakou má povahu. Zjišťuje, že bedňáci paralelně s formálními hranicemi, které jim určují podřízené postavení, konstruují symbolické hranice, skrze které se naopak povyšují nad ostatní účastníky.Matěj Kubíček - Symbolic boundaries constructed by a group of stgehands Abstract The author analyzes the way a group of stagehands (manual workers in the preparation of cultural events) construct symbolic and social boundaries within and especially outside group, ie to other participants in the preparation and conduct of these events. Theoretical background of the thesis is the concept of symbolic and social boundaries by Michele Lamont and Virag Molnar and the theory of moral boundaries by Andrew Sayer. Sayer's theory says that the moral boundaries of groups or societies are formed on the basis of the values shared by these groups and the moral condemnation of other groups or companies due to non-recognition of these values. Author's field work confirms that this strategy of the creation of borders is present and shows the specific values it is based on. He finds that stagehands construct symbolic boundaries that are parallel to the formal boundaries, only with opposite direction of superiority.
Klíčová slova:
bedňáci; hierarchie; konstruktivismus; kultura; kvalitativní výzkum; nerovnosti; sociální hranice; constructivism; culture; hierarchgy; inequality; qualitative research; social boundaries; stagehands