Název:
Diagnostika v dalším vzdělávání
Překlad názvu:
Lifelong learning: diagnostics
Autoři:
Míka, Jan ; Beneš, Milan (vedoucí práce) ; Večeřa, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se snaží o nalezení obecného optimalizovaného modelu vzdělávání dospělých. Při přemýšlení vycházíme z definice příjemců na současném trhu se vzděláváním. Poté se na základě komplexního přehledu a následného kritického posouzení známých i méně známých typologických nástrojů (MBTI, Keirsey, Kolb, LS) zamýšlíme nad nejvhodnějším přístupem ke kategorizaci příjemců dalšího vzdělávání. Docházíme k přesvědčení, že existující nástroje, ač pro vzdělávání validní, nejsou pro andragogickou praxi nejvhodnější, a to především kvůli složitosti aplikace. Na závěr navrhujeme zjednodušený přístup vycházející zjungovské teorie osobnosti a nastiňujeme obecný systém výuky, který by se mohl ukázat jako efektivní. Práce může posloužit jako teoretické východisko k empirickému výzkumu, který by ověřil především vhodnost navrhovaného systému výuky jednotlivým empiricko-teoreticky stanoveným skupinám, případně jako návod pro začínající praktiky.The present thesis attempts to find a general model for tailerod education of adults. The author start s off by defining the recipients in the current education landscape. Thereafter, he provides a comprehensive overview of both well- and less-known typologies (MBTI, Keirsey, Kolb, LS). Based on a critical assessment of the instruments in view of their appropriateness for the categorization in lifelong learning, the author concludes that the existing approaches, while offering valuable insight, may be less than optimal for the education of adults, the reason being the complexity of application. The thesis concludes with a proposed approach drawing on Jung's personality theory, outlining a general method for the education in differentiated groups that could prove useful. The thesis can serve as either a starting point for further empirical research to validate the practical approach towards the differentiated groups determined with the empiricaltheoretical model, or as a guide for junior practitioners.