Název:
Petru Cimpoeşu a specifické výrazové prostředky v jeho próze
Překlad názvu:
Petru Cimpoesu and specific expressive means in his prose
Autoři:
Bednář, Ondřej ; Valentová, Libuše (vedoucí práce) ; Našinec, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tématem této diplomové práce je tvorba rumunského spisovatele Petra Cimpoeşa v souvislostí s tzv. generací osmdesátníků, tedy skupinou autorů, kteří na rumunskou literární scénu vstoupili v 80. letech 20. století a přispěli k její "synchronizaci" s děním na Západě. Přinesli inovativní textualistické a postmodernistické postupy; typickými znaky pro generaci osmdesátníků jsou např. návrat ke každodennosti, intertextualita, autoreference, stylistická polyfonie, ironie a sebeironie. V kontextu rumunského postmodernismu a poetiky generace osmdesátníků jsou analyzována čtyři díla Petra Cimpoeşa (dvě sbírky povídek a dva romány) vydaná v rozpětí let 1983-2008. Práce sleduje vývoj autorovy tvorby, témata, jimž se věnuje, výrazové prostředky, které používá, a soustřeďuje se zejména na jeho specifický humor založený na ironii. Zvláštní kapitola je věnována kritické recepci jeho díla. Na základě provedené analýzy je možné konstatovat, že Petra Cimpoeşa můžeme, byť s výhradami, považovat za příslušníka generace osmdesátníků, i když stál vždy na jejím okraji a tomuto označení se spíše bránil. Pozdější tvorbou se pak autor přiklonil k postmodernismu. V současné době patří Petru Cimpoeşu mezi kritikou nejuznávanější rumunské spisovatele.(in English) The topic of this thesis is the work of Romanian writer Petru Cimpoeşu, in the context of the so-called '80s generation, a group of authors who entered the Romanian literary scene in the 1980s and contributed to its "synchronisation" with the course of events in the West. They brought innovative textualist and postmodern methods; among typical features of their writing we can count, for example: a return to the prosaic, intertextuality, autoreferentiality, stylistic polyphony, irony and self-irony. In this context, four works of Petru Cimpoeşu, published between 1983 and 2008, are analyzed (two collections of short stories and two novels). The thesis follows the evolution of the author's work, his subject matter and expressive means and is focused on his specific humour, which is based in irony. A separate chapter is dedicated to the critical reception of Cimpoeşu's work. On the basis of the analysis we can, with certain reservations, consider Petru Cimpoeşu as a member of the '80s generation - although he himself rather rejects this label. His latter work signals a clear move towards postmodernism. At present, Petru Cimpoeşu holds a place among the most critically acclaimed Romanian writers.