Original title:
Kulturní dědictví ve vztahu ke škole:Situace v severním Katalánsku
Translated title:
Heritage education and learning: Cases from the North Catalonia
Authors:
Pavlová, Anežka ; Hnilica, Jiří (advisor) ; Charvát, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
fre Abstract:
[eng][cze] Heritage education and learning: Cases from the North Catalonia Annotation: My thesis deals with the options of the cultural and historical education in France, in particular in the North Catalonia. The work represents the relation between regional monuments and schools.In the first part, I define the term cultural heritage as such, than I focus on two cultural resorts in the North Catalonia.The second part of the thesis illustrates the connection between the monuments and schools in France, emphasizing the project teaching. The patrimony, being not studied today as a separate subject, remains an important part of one's education. However, the knowledge acquisition offers a large variety of teaching styles. Lastly, my work shows the educational services with concrete realisations of the projects in cooperation with schools. Key words cultural heritage, learning, project teaching, knowledge, cultural resort, educational service, cooperationPatrimoine en relation avec l'Ecole : Situation en Catalogne du Nord Kulturně historické dědictví ve vztahu se školou: Na příkladech ze severního Katalánska Anotace: Předkládaná diplomová práce se zaměřuje na propojenost památek a škol ve Francii, konkrétně možnostmi výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Zkoumá vazby mezi školou a kulturním dědictvím. Výzkum jsem provedla v oblasti východních Pyrenejí, která je také známá jako "Severní Katalánsko".V první části práce jsem se obecněji zabývala vysvětlením pojmu "kulturní dědictví ". Dále různými organizačními celky, které sdružují kulturní památky v této oblasti.Ve druhé části jsem se zaměřila na školní prostředí a jeho možnosti reflektování kulturního bohatství. Detailněji se zde zabývám projektovým vyučováním, které považuji za vhodné ve výchově ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Zabývám se rovněž oběžníky a věstníky , které právně tuto oblast zakotvují. Jedná se o materiály, které ve Francii vznikly ve spolupráci ministerstva školství a ministerstva kultury.V poslední části představuji funkci tzv. "edukačního servisu", ryze francouzského specifika, a také konkrétní příklad projektu, který ve spolupráci právě se "service educative" realizovali francouzští žáci.Na závěr je nutno zmínit, že kulturní dědictví není chápáno ve...
Keywords:
cooperation; cultural heritage; cultural resort; educational service; knowledge; learning; project teaching; edukační servis; interdisciplinární vazby; kulturně historické dědictví; projektová metoda; schopnosti; spolupráce; znalosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/48649