Název:
Alternativy formální péče o předškolní děti
Překlad názvu:
Alternatives to formal care for children of preschool age
Autoři:
Vocílková, Andrea ; Dobiášová, Karolína (vedoucí práce) ; Tušková, Eva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Alternativy formální péče o předškolní děti" se zabývá péčí o předškolní děti v České republice a zaměřuje se na její alternativní formy. Těm je nutné věnovat pozornost s ohledem na současnou nedostatečnou kapacitu veřejných mateřských škol, proto Ministerstvo práce a sociálních věcí v materiálu Soubor prorodinných opatření - Prorodinný balíček navrhlo legalizaci nových forem péče o předškolní děti poskytovaných na soukromé či neziskové bázi. Tyto i v současné době právně upravené alternativy formální péče o předškolní děti společně s veřejnými mateřskými školami a jeslemi jsou v práci popsány a následně je zmapována současná situace připravovaných změn v oblasti alternativ formální péče o předškolní děti. Dále jsou prostřednictvím expertních rozhovorů zkoumány zkušenosti a postoje rodičů dětí v předškolním věku a pracovníků z předškolních zařízení k vybraným formám péče o předškolní děti. Na základě výzkumu jsou identifikována pozitiva a negativa jednotlivých forem péče o předškolní děti, z kterých vyplývá, že pro obě skupiny informátorů je podstatný rozvoj dětí, proto by před rozšiřováním alternativních forem péče o předškolní děti upřednostnily zvýšení kapacit veřejných mateřských škol. Na závěr je vytvořen model ideálního zařízení péče o předškolní děti.The bachelor thesis "Alternatives to formal care for children of preschool age" deals with preschool childcare in the Czech Republic, with focus on its alternative forms. This issue needs to be discussed as the capacity of public nursery schools is insufficient, therefore the Ministry of Labour and Social Affairs has published Set of Pro-family Measures - Pro-family Package. In this package legalization of new forms of preschool childcare provided at private or non-profit basis is proposed. These alternatives, those that are currently regulated and public nursery schools and crèches as well are described and then the current situation of prepared changes in alternatives to formal care is introduced. These issues are also subject of qualitative research, which constitutes the following part of the text. In this practical part of the text expert interviews were held to explore experience and attitudes of preschool children's parents and carers from preschool facilities about these forms of preschool childcare. According to primary data the positives and negatives of different forms of preschool childcare are identified. The result is that for both parents and carers the child development is important, so they would prefer the increase of nursery school capacities rather than expansion of alternative...
Klíčová slova:
alternativní předškolní zařízení; péče o předškolní děti; rodinná politika; alternative preschool facilities; family policy; preschool childcare