Original title:
Individuální logopedická péče ve školách pro sluchově postižené
Translated title:
Individual speech therapy in school for children with auditory impairment
Authors:
Livečková, Miluše ; Hádková, Kateřina (advisor) ; Kotvová, Miroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem zájmu práce bylo sledování a porovnávání komunikačních kompetencí žáků první třídy s různým typem, stupněm sluchové vady a také s jinými životními podmínkami. Metodika práce vychází z principů kvalitativního výzkumu; jedná se o případové studie tří žáků z prvního ročníku třídy pro děti se sluchovým postižením a porovnávání logopedické péče těchto tří žáků, kteří mají různou sluchovou vadu a různou kompenzaci sluchové vady. Byly studovány nejprve dostupné materiály sledovaných žáků, v druhé fázi byla pro tuto práci ke sběru dat použita technika zúčastněné pozorování - úplný pozorovatel. Zjišťování porozumění a slovní zásoby proběhlo pomocí sady vybraných tématicky zaměřených piktogramů. Během šetření byly zjištěny výrazné rozdíly mezi pozorovanými žáky. Nedoslýchavý chlapec se sluchadly komunikoval srovnatelně se svými vrstevníky bez sluchového postižení a měl velmi dobrou slovní zásobu, což je pravděpodobně dáno pravidelným nošením sluchadel od raného dětství, včasnou sluchovou i řečovou výchovou a výbornou spoluprací a podporou rodiny. Další dva žáci - dívka (zbytky sluchu, sluchadla) a chlapec (kochleární implantát) - mají srovnatelně malou slovní zásobu v mluvené řeči a komunikují převážně znakovým jazykem. Nízká úroveň mluvené řeči u chlapce s kochleárním implantátem je pravděpodobně...The subject of thesis was to investigate and compare the communication skills of pupils of the first class with a different type, degree of hearing loss and different living conditions. The methodology of work was based on principles of qualitative research; it is a case study of three students from the first grade class for children with hearing impairments; speech therapy of these three pupils who have different hearing loss and variable compensation of hearing loss was compared. Firstly, available materials of monitored pupils were studied, secondly the technique of "participant observation - full observer" was used to collect data. The set of thematic pictograms was used to compare comprehension and vocabulary of studied children. Significant differences between the observed students were revealed during the investigation. One boy (hard of hearing with a hearing aid) to communicates comparable to their peers without hearing impairment and had a very good vocabulary, which is probably due to regular wearing hearing aids since early childhood, early auditory and speech education and the excellent cooperation and support of the family. Another two students - a girl (residual hearing, hearing aids) and a boy (cochlear implant) - have a relatively small vocabulary, speech and communicate primarily...
Keywords:
cochlear implant; communication skills; hearing impairment; residual hearing; speach therapy; kochleární implantát; komunikační kompetence; logopedická intervence; nedoslýchavost; sluchové postižení; zbytky sluchu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79246