Název:
Znalosti vybraných studentů Univerzity Karlovy o posttraumatické stresové poruše
Překlad názvu:
Knowledge of selected students of the Charles University of posttraumatic stress disorder
Autoři:
Brodská, Martina ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na posttraumatickou stresovou poruchu a související psychosomatiku, která zkoumá somatickou odpověď a odlišnosti reakcí těla na působící stresové faktory či traumatickou událost. Podrobněji je na začátku teoretické části popsán mechanismus zpracování a objektivní změny na mozku po nezpracovaném traumatickém zážitku. Následující kapitoly pojednávají o možnostech zpracování posttraumatické stresové poruchy, přijetí traumatizujícího zážitku jako vyřešené součásti osobní minulosti a benefitu v podobě zvýšené odolnosti. Poslední část teorie je věnována psychosomatice. Praktická část zkoumá a porovnává znalosti o posttraumatické stresové poruše studentů pedagogické a lékařské fakulty. Ve výsledcích výzkumu se objevují nečekané rezervy v profesionální přípravě budoucích lékařů a učitelů. Komparací souvisejících dat dochází k zajímavému zjištění, které vede k doporučení uspokojit a doplnit vědomostní potřeby studentů. KLÍČOVÁ SLOVA trauma, posttraumatická stresová porucha, psychosomatikaThis diploma thesis focuses on posttraumatic stress disorder and the related psychosomatic conditions looking into the diversity of somatic responses to stress factors or a traumatic event. In the opening part, trauma processing mechanism is described as well as clinical changes in the brain after an unprocessed traumatic event. The following chapters describe therapy options in case of an existing posttraumatic stress disorder, accepting the traumatic event as part of a closed personal history and creating an added value in the form of higher resistance. The closing theoretic part deals with psychosomatic medicine. The practical part inquires into knowledge of students of the teaching and medical study programmes regarding posttraumatic stress disorder and compares the individual groups. The survey results discover surprising gaps in the professional knowledge of future physicians and teachers. By comparing the related data, a recommendation is being made that students' knowledge has to be broadened in this respect. KEY WORDS psychic traumatic, posttraumatic stress disorder, psychosomatic medicine
Klíčová slova:
posttraumatická stresová porucha; psychosomatika; trauma; posttraumatic stress disorder; psychic traumatic; psychosomatic medicine