Original title:
Tréma u hudebníků a její prevence ve vzdělávacím systému
Translated title:
Music Performance Anxiety and Its Prevention in The Education System
Authors:
Stevanović, Ena ; Váňová, Hana (advisor) ; Slavíková, Marie (referee) ; Nedělka, Michal (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tréma je vážným problémem mnoha studentů hudby a profesionálních hudebníků, který může způsobit závažné poškození výkonu a vyvolat utrpení a stres. Faktory, které se vzájemně ovlivňují a určují intenzitu působení trémy na výkon, jsou: sebevědomí, vnímaná hudební sebeúčinnost, úroveň připravenosti repertoáru a výkonné zkušenosti. Cílem teoretické části práce bylo objasnit problematiku trémy ve variabilitě jejích projevů; popsat její psychologické, sociální a vzdělávací určující činitele a poskytnout analýzu metod prevence trémy ve vzdělávacím systému. Cílem výzkumné části práce bylo prozkoumat, zda sebeúčinnost a sebevědomí mohou být prediktory trémy u studentů hudby, kteří pocházejí ze tří odlišných vzdělávacích systémů, a stanovit eventuální rozdíly mezi nimi; dále pak získat hlubší informace o příčinách této souvztažnosti a zjistit, jestli případné rozdíly můžeme přičíst rozlišným vzdělávacím zkušenostem studentů. Ve výzkumu byla použita metoda kvantitativní (Rosenbergova škála sebevědomí, Shererova škála sebeúčinnosti a KMPAI škála trémy) a kvalitativní (semi-strukturovaný rozhovor). Výzkumný vzorek se skládal z 53 studentů hudby (kvantitativní výzkum) a 10 studentů hudby (kvalitativní výzkum), kteří studují na Manhattan School of Music v New Yorku, Hudební akademii múzických umění v Praze a...Music performance anxiety (MPA) is one of the most frequently reported problems among music students and professional musicians. It can potentially cause severe performance impairment and distress. Possible contributing characteristics are low musical self-efficacy, low self-esteem, inadequate preparation and previous performing experiences. The aim of the theoretical part of this study was to explain the phenomenon of MPA from various perspectives and with all its manifestations; to describe its psychological, social and educational contributing factors and to offer an analysis of coping strategies that could be used in the education system. The aim of the research project was to investigate the relationship between MPA, self-esteem and self-efficacy; to examine possible differences in the levels of MPA, self-efficacy and self-esteem between music students studying in three different higher education institutions, and to determine whether such differences could be attributed to their different educational experiences. Surveyed participants were 53 (quantitative study) and 10 (qualitative study) music students studying in the Manhattan School of Music in New York, the Music Academy in Prague and the Music Academy in Zagreb. Research data were collected using both quantitative (Rosenberg Self-Esteem...
Keywords:
attitudes toward performance; coping strategies; music performance anxiety; self-efficacy; self-esteem; university music students; prevence trémy; sebevědomí; sebeúčinnost; studenti hudby; tréma u hudebníků; veřejné vystupování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80389