Original title:
Očekávání rodičů od osobnosti současného učitele prvního stupně základní školy
Translated title:
Parents' expectations from the personalities of the contemporary teacher of primary school
Authors:
Polanecká Ondrejková, Kateřina ; Mazáčová, Nataša (advisor) ; Tomková, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je v teoretické rovině shrnutí formálních i neformálních nároků, které jsou kladeny na současného učitele prvního stupně základní školy. Zmiňovány jsou pojmy jako kompetence učitele, pedagogické role, různé pedagogické znalosti a dovednosti, náplň práce učitele. Popsáno je zakotvení učitelské profese v zákoně. Část teoretické práce je věnována dalším složkám učitelství, jako je profesní etika, profesní standard, pedagogický takt a charakterové vlastnosti osobnosti pedagoga. V rovině praktické se na základě vyhodnocených dotazníků pro rodiče žáků práce zabývá reálnými požadavky, které jsou z jejich strany na pedagoga kladeny. V komentářích k jednotlivým bodům dotazníku se autorka opírá o zkušenosti z vlastní pedagogické praxe. Výsledkem obou částí diplomové práce je shrnutí vědomostí, dovedností a charakterových vlastností, kterými by měl dnešní učitel disponovat.The aim of this thesis is a theoretical level summary of the formal and other requirements that are placed on the contemporary teacher of primary school. It covers concepts such as teacher competence, teaching role, various pedagogical knowledge and skills and teacher job requirements. Description of the legislative regulation of the teaching profession is also included. Part of the theoretical work is concerned with other components of teaching such as professional ethics, professional standards, pedagogical tact and personal qualities of the teacher. At the practical level the work deals with real requirements on teachers imposed by parents based on assessed questionnaires to parents of pupils. In the comments on the individual items of the questionnaire, the author relies on the experience of her own teaching practice. The result of both parts of the thesis is a summary of the knowledge, skills and character qualities, which is the teacher supposed have today. .
Keywords:
key teachers competencies; professional ethics; professional qualities of teachers; professional standards; teacher's personality; teaching role; klíčové kompetence pedagoga; osobnost učitele; pedagogická role; profesní etika; profesní standard; rámec profesních kvalit učitele
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73092