Název:
Exprese a řád ve výtvarném umění 20. století a jejich využití při interakci s uměleckým dílem ve výtvarné výchově na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
Expression and system in the art of 20th century
Autoři:
Tothová, Martina ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Synecký, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou estetické interakce s uměleckým dílem ve výtvarné výchově na prvním stupni základní školy a zaměřuje se zejména na výtvarné umění 20. století. Cílem práce bylo najít a metodou akčního výzkumu ověřit možnosti vnímání exprese a řádu v umění 20. století jako východiska pro estetickou interakci s výtvarným dílem. Práce je rozdělena na dvě části. První část mapuje psychologicko - didaktická východiska pro výtvarně - výukový projekt zaměřený na interakci s uměleckým dílem 20. století při výuce výtvarné výchovy na 1. stupni základní školy. Dále tato část obsahuje vymezení pojmu galerijní animace. Druhá část je zaměřena na historii moderního umění ve vztahu k následujícímu výtvarnému projektu. Výtvarný projekt nabízí tři výukové bloky, z nichž jeden je ověřen metodou akčního výzkumu. Výstupy výzkumu směřují do školní praxe jako jedna z cest, jak umožnit žákům interakci s uměleckým dílem.The thesis is engaged in questions of aesthetic interaction with work of art in art lessons on primary school. It's especially focused on the art of 20th century. The thesis's objective is to find and verify by applied research the ways how to perceive an expression and system in the art of 20th century like a resource for aesthetic interaction with work of art. The thesis id divided into two parts. The first part surveys psychologically - didactic resousces for the art education project focused on the interaction with work of art of 20th century during the art lessons on primary school. This thesis also includes the gallery animation definition. The second part is focused on the modern art history in relation to the following art project. The art project offers three tutorial blocks. One of them is verified by applied research. The conclusions head to the education practise like one of many ways how to provide interaction between pupils and work of art.