Original title:
Rozvoj čtení u dětí s kombinovaným postižením na základní škole
Translated title:
Reading development of children with multiple disabilities at basic school
Authors:
Horynová, Petra ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Rozvoj čtení u dětí s kombinovaným postižením na základní škole AUTOR: Mgr. Petra Horynová KATEDRA speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Pavlína Šumníková, Ph.D. Abstrakt Bakalářská práce pojednává o uplatnění významu kombinace různých metod výuky čtení pro žáky s kombinovaným postižením na základní škole. První část vymezuje pojem kombinované postižení, seznamuje s podmínkami integrace žáků s kombinovaným postižením do základní školy. Druhá část seznamuje s metodami výuky čtení, vymezuje vnitřní podmínky, které jsou důležité pro osvojení si dovednosti čtení za běžných podmínek a determinanty, které ovlivňující proces výuky čtení u dětí s kombinovaným postižením. Cílem empirického šetření je analýza metod a podmínek výuky čtení u dětí s kombinovaným postižením na základní škole, zmapování vývoje čtenářských dovedností u skupiny žáků s kombinovaným postižením a ověření významu kombinace prvků různých výukových metod čtení. Klíčová slova: kombinované postižení, žák s kombinovaným postižením na základní škole, čtení, metody výuky čteníTITLE: Reading development of children with multiple disabilities at basic school AUTHOR: Mgr. Petra Horynová DEPARTMENT: Special Education Department SUPERVISOR: PhDr. Pavlína Šumníková, Ph.D. Abstract This Bachelor's Thesis deals with how to apply a combination of different methods of teaching reading primary school pupils with multiple handicaps. The first part defines the phrase multiple handicaps and specifies the conditions under which the pupils with multiple handicap are integrated into the primary school. The second part specifies methods of teaching reading, defines mental conditions required for learning to read under usual conditions and determinants affecting the process of teaching reading children with multiple handicaps. Empirical research was aimed to analyse the methods and conditions of reading lessons for children with multiple handicaps, to map development of reading skills in a group of pupils with multiple handicaps and to verify the importance of combination of various reading teaching methods. Key words: multiple handicaps, a pupil with multiple handicaps at primary school, reading, method of teaching reading
Keywords:
a pupil with multiple handicaps at primary school; method of teaching reading; Multiple handicaps; reading; Kombinované postižení; metody výuky čtení; čtení; žák s kombinovaným postižením na základní škole
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/44523