Original title:
Osobnost učitele v 21. století
Translated title:
Teachers personality in the 21st century
Authors:
Mazlová, Markéta ; Kargerová, Jana (advisor) ; Vallin, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce Osobnost učitele v 21. století je přiblížit čtenáři důležitost spirituálního rozměru člověka stejně jako význam osobnostního rozvoje každého učitele. Snaží se poodhalit, jakým výzvám v dnešní době učitel čelí a čím sám ovlivňuje vývoj svých žáků, vystihuje proměnu učitelovy úlohy ve společnosti. To vše na příkladu dvou odlišných přístupů - klasického vysokoškolského vzdělávání a vzdělávání waldorfských učitelů. V teoretické části se práce zabývá definicí osobnosti a jejím pojetím z psychologického hlediska, dále vymezením pojmu učitel, proměnou vzdělávacího paradigmatu v souvilosti s klíčovými kompetencemi a profesním standardem učitele. Součástí textu je rovněž kapitola osvětlující základní principy waldorfské pedagogiky. Empirickou část tvoří analýza dvou odlišných přístupů ke vzdělávání budoucích učitelů, která byla provedena pomocí rozhovorů se zástupci Pedagogické fakulty UK v Praze a na Freie Hochschule Stuttgart. Přínosem diplomové práce je do českého prostředí přinést popis vzdělávacího modelu akcentujícího umělecký proces ve vzdělávání budoucích pedagogů. Záměrem této práce však není subjektivně hodnotit dvě lišící se instituce a vyhodnotit jejich klady a zápory.The aim of diploma thesis Teachers personality in the 21st century is to point out the importance of the human spiritual dimension, as well as the importance of personality development of every teacher. The thesis is trying to disclose which of the challenges are teachers facing nowadays and how the students and pupils themselves are affected by their lecturers. The paper describes the transformation of the teacher's role in present-day society. Two different approaches in teachers training are presented and compared - classical higher education and Waldorf education. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the personality concept regarding a psychological point of view, as well as the definition of teacher education paradigm transformation relating to key competences and professional teachers standards. One section of the text is describing the basic principles of Waldorf pedagogy. The empirical part consists of an analysis of two different teacher education approaches, obtained through interviews with representatives of the Faculty of Education of Charles University in Prague and Freie Hochschule in Stuttgart. The benefit of this thesis is to bring the description of the educational model, which emphasises on a artistic process in the future teachers education, into the...
Keywords:
competences; Faculty of Education of Charles University in Prague; Freie Hochschule Stuttgart; teachers personality; teachers training; waldorf pedagogy; Freie Hochschule Stuttgart; kompetence; osobnost učitele; PedF UK v Praze; vzdělávání učitelů; waldorfská pedagogika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77255