Original title:
Recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách
Translated title:
The Reception of Dutch Realism in the Late Gothic Panel Painting in Bohemia
Authors:
Fiřt, Jan ; Royt, Jan (advisor) ; Konečný, Lubomír (referee) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá tématem recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách. Cílem práce je zkoumat principy přejímání nových výtvarných forem a myšlenek, které vznikly v nizozemských uměleckých centrech v 15. století. V českém malířství druhé poloviny 15. století byly tyto inovativní tendence přejímány výhradně ze sousedních zemí. Proto práce řeší především otázky týkající se umělecké výměny mezi Čechami a okolními - převážně německy mluvícími - regiony. Zabývá se konkrétními způsoby, jakými umělecká výměna probíhala - mobilitou umělců, uměleckými importy, významem grafických i jiných předloh. V práci je položen důraz na nejvýznamnější příklady, které vykazují recepci nizozemského realismu: Archu velmistra Puchnera, Křivoklátský oltář a díla s ním spojovaná. Tyto otázky jsou řešeny především metodou formálně-stylové analýzy a formální komparace. V případě Puchnerovy archy se použitím těchto metod podařilo poukázat na možné umělecké východisko jejího autora ve Švábsku - v okruhu následovníků Mistra oltáře ze Sterzingu. Umělecký původ Mistra Litoměřického oltáře se práce snažila doložit v okruhu ulmského malíře B. Zeitbloma. Tato zjištění mohou přispět k řešení dlouholeté diskuze týkající se zásadních otázek pozdně gotického malířství v Čechách. Klíčová slova: Pozdně...The dissertation deals with the reception of Dutch realism in the late Gothic panel painting in Bohemia. Its aim is to examine the principles of reception of new artistic forms and ideas that originated in the Dutch art centers in the 15th century. The Czech painting of the 15th century was adopting these innovative trends exclusively from the neighbouring countries. Therefore, the work addresses mainly issues related to artistic exchanges between Bohemia and the surrounding - mostly German-speaking - regions. It looks into the specific ways in which artistic exchange took place - the mobility of artists, art imports, the importance of graphic and other models. The dissertation focuses on the most important examples that show the reception of Dutch realism: The Ark of Grand Master Puchner, The Křivoklát Altarpiece, and works associated with it. These matters are addressed mainly through a formal stylistic analysis and formal comparison. In the case of the Puchner Ark, via these methods, it has been possible to point out a possible artistic basis of the author in Swabia - within a circle of the followers of the Master of the Sterzing Altarpiece. The dissertation has tried to prove the artistic origin of the Master of the Litoměřice Altarpiece within the circle of the Ulm painter B. Zeitblom. These...
Keywords:
Ark of Grand Master Puchner; Artistic Exchange; Bohemian Painting of the 15th Century; Dutsch Realism; Křivoklát Ark; Late Gothic Painting; Master of the Litoměřice Altarpiece; Panel Painting; Rakovník Ark; Swabian Painting of the 15th century; desková malba; Křivoklátský oltář; Mistr Litoměřického oltáře; nizozemský realismus; Pozdně gotická malba; Puchnerova archa; Rakovnický oltář; umělecká výměna; české malířství 15. století; švábské malířství 15. století
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/83809