Original title:
Vzdělávací instituce: Podnikání v turbulentní době
Translated title:
Educational institutions: Business in a turbulent times
Authors:
Hradil, Zbyněk ; Mužík, Jaroslav (advisor) ; Tureckiová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] "Vzdělávací instituce: podnikání v turbulentní době". Diplomová práce s názvem "Vzdělávací instituce: podnikání v turbulentní době" je zaměřena na aktuální problémy týkající se fungování institucí vzdělávání dospělých v turbulentním období. Tímto obdobím je myšlena doba během a po ekonomické krizi, která se vyznačuje neustálými změnami, nejistotou a chaosem. V diplomové práci jsou popsány vlivy turbulence na trh České republiky a naznačeny cesty, kudy se mohou vzdělávací instituce ubírat, aby obstály v novém tržním prostředí. Představeny jsou nové koncepce týkající se řízení vzdělávacích institucí z hlediska strategického, obchodního, finančního a marketingového. Teorie je podpořena převzatým průzkumem, týkajícím se aktuálních problémů a trendů. Hlavní praktickou částí diplomové práce je ekonometrický model, který poukazuje na vztah mezi investicemi do vzdělávání dospělých a některými makroekomickými veličinami. Zásadním zdrojem dat pro výpočet modelu byly data Českého statistického úřadu. Zde byly využity údaje o výdajích domácností na vzdělávání dospělých (rozlišeny na výdaje na pomaturitní a nadstavbové studium, VOŠ a VŠ a výdaje na vzdělávání dále nedefinované), které zastupovaly endogenní (vysvětlované) proměnné. Mezi exogenní (vysvětlující) proměnné patřily hlavní makroekonomické ukazatele..."Educational institutions: business in turbulent times". Diploma thesis named "Educational institutions: business in turbulent times" is focused on actual problems concerning business of adult education institutions during the time of the turbulence. That time is being mentioned as the period during and after economic crisis, which is characterized by constant change, uncertainty and chaos. In diploma thesis there is described the impact of turbulence on the market of Czech Republic and implied paths for educational institutions to proceed in order to remain on new market environment. There are presented new concepts for management of educational institutions in terms of strategy, sales, financial and marketing. The theory is supported by taken over research regarding actual problems and trends. The main practical part of diploma thesis is econometric model, which implies the relation between investments to adult education and some macroeconomic indicators. The essential source of data for model calculation was the database of Czech statistical office. There were used data on household expenditure on adult education (devided into post-secondary study, college, university and expenditure on education undefined), which represent endogenous (explaining) variables. Among the exogenous (explanatory)...
Keywords:
adult education; crisis; Economy; education; turbulence; Ekonomika; krize; turbulence; vzdělávání; vzdělávání dospělých
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/49108