Original title:
Vývoj hindské povídky. Psychologicky laděná povídka na cestě od starší k "nové"
Translated title:
Development of the Hindi short story. Psychological short story on its way from pre-nayi kahani to nayi kahani
Authors:
Svobodová, Renata ; Marková, Dagmar (advisor) ; Knotková, Blanka (referee) ; Kostič, Svetislav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem předkládané disertační práce je vývoj hindské psychologicky laděné povídky zhruba od dvacátých do šedesátých let minulého století. Při práci na zvoleném tématu jsem hindské povídkové texty rozčlenila do tří skupin. První období povídkové tvorby reprezentované Prémčandem a Sudaršanem označuji za "starší" v užším slova smyslu, třicátá a čtyřicátá léta - tvorbu Džainéndrakumára, Agjéje, Jašpála a Ráje - pojímám jako přechodné období a tvorbu mladších autorů Rákéše, Jádava, Kamléšvara,Varmy a Sáhního z padesátých a šedesátých let dvacátého století označuji ve shodě s obvyklou periodizací "nová povídka". Mezi "starší" a "novou" povídkou přirozeně nevede žádné striktní dělítko. Některé z povídek konce třicátých a čtyřicátých let vykazují v tom či onom ohledu rysy přítomné v obou skupinách. Tyto texty, které předznamenaly další vývoj, proto řadím do zvláštní skupiny a označuji je jako "povídky na cestě od starší k nové". Cílem práce je porovnání charakteristických rysů "nové povídky" (nay kahn) s povíd-kou, která jí předcházela (pre-nay kahn). Srovnání provádím na základě analýzy a interpre-tace vybraného souboru reprezentativních hindských textů pocházejících z daného období. Zkoumám, v čem se liší tematika a vypravěčské postupy povídkové tvorby starších autorů od generace spisovatelů, kteří začínali psát...The subject matter of the dissertation is the development of the Hindi psychological short story from the 1920s till the 1960s. For the purpose of this work I have divided the short story texts into three groups. I call the first one, represented by Premcand, Sudarśan, and Prabhkar the "older" period, the 1930s and 1940s - the story writing of Jainendrakumr, Ajey, Yaśpl, and Amt Ry - is seen as a transitory period, and the work of the younger authors: Rkeś, Ydav, Kamleśvar, Varm and Shn is called in accordance with the usual terms as the New Short Story - nay kahn. There is no strict border line between the nay kahn and pre-nay kahn writing. Some of the 1930s and 1940s short stories show in some respects features present in both the periods. That is why I decided to put these stories into a special group, which I call "the stories on their way from the older to the new one." The aim of the theses is a comparison of characteristic features of nay kahn and pre-nay kahn writing. I have compared the stories on the basis of the analysis and interpretation of the collection of representative Hindi texts of the period. I have researched into the subject matter and narrative structure and searched for the differences between the way of writing of the older authors and those, who started to write after the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25557