Original title:
Dynamické vyšetření kognitivních schopností dětí a dospívajících
Translated title:
Dynamic testing of cognitive abilities of children and adolescents
Authors:
Rybářová, Karolína ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Šírová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce představuje dynamický přístup k diagnostice v oblasti školní psychologie a současnou praxi její aplikace s důrazem na kontext českého prostředí. Věnuje se definování charakteristik dynamické diagnostiky, jejím východiskům a srovnáním s tradiční diagnostikou. Nejrozsáhlejší část práce je věnována využití dynamické diagnostiky v praxi. Jsou popisovány jednotlivé metody dynamického vyšetření a možnosti jeho využití a aplikace. Práce se také zabývá rolí učitele v procesu dynamické diagnostiky, jejím významem v rámci inkluzivního vzdělávání a mapuje situaci v českém prostředí. Návrh výzkumného projektu se soustředí na téma porovnání výstupů tradičního a dynamického vyšetření a jejich efekt na práci učitele s žákem. Klíčová slova dynamický přístup, pedagogická psychologie, diagnostika dětí a dospívajících, diagnostické metody, učitel, inkluze, porovnání tradiční a dynamické diagnostikyThe thesis presents a dynamic approach to the assessment in school psychology and the current practice of its application with an emphasis on the context of the Czech environment. Characteristics of dynamic assessment, theoretical background and a comparison with traditional assessment are defined. The largest part is devoted to the use of dynamic assessment in practice. Various methods of dynamic assessment and their possible uses and applications are described. The text also discusses the role of teacher in the process of dynamic assessment, its meaning in the context of inclusive education and monitors the situation in the Czech environment. The research project focuses on comparing outputs of traditional and dynamic tests and their effect on teacher's work with a student. Keywords dynamic approach, educational psychology, assessment of children and adolescents, assessment methods, teacher, inclusion, comparing traditional and dynamic assessment
Keywords:
assessment methods; assessment of children and adolescents; comparing traditional and dynamic assessment; dynamic approach; educational psychology; inclusion; teacher; diagnostické metody; diagnostika dětí a dospívajících; dynamický přístup; inkluze; pedagogická psychologie; porovnání tradiční a dynamické diagnostiky; učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67140