Název:
Didaktická příprava budoucích učitelů základních škol
Překlad názvu:
Didactic preparation of future elementary school teachers
Autoři:
Suchá, Miroslava ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem mé práce je zjistit, zda studenti a začínající učitelé jsou vybaveni dovedností stanovit si výukový cíl. V teoretické části píši o změnách v českém školství, zejména pak o novém pojetí základního vzdělávání, zabývám se problematikou didaktické přípravy, vymezuji základní pojmy z didaktické terminologie a popisuji základní přístupy ke školnímu vzdělávání. Hovořím o pedagogických dovednostech, přičemž se podrobně zabývám stanovením výukových cíl. V empirické části práce zjišťuji, zda kvantita a kvalita didaktické přípravy v rámci vysokoškolského studia odpovídá skutečným potřebám začínajícího pedagoga. Za použití kombinace dvou exploračních metod dotazníku a rozhovoru zkoumám, zda začínající učitelé vstupují do školské praxe dostatečně vybaveni zejména dovedností stanovit si výukový cíl. V závěru diplomové práce popisuji výsledky výzkumu. Zamýšlím se nad úrovní pedagogických dovedností budoucích učitel a jejich začínajících koleg. Diskutuji nad otázkami poskytnutí lepší praktické přípravy. Klíčová slova: didaktika, didaktická připravenost, kompetence učitele, výukový cíl.The aim of my work is to find out whether students and beginning teacher are capable of setting their educational targets. In the theoretical part I discuss the educational reform in general, then I recount the changes in elementary level. I also deal with the general aim of didactics and didactic preparation, define the key terminology and describe the main approaches to the school education. I also talk about various pedagogical skills especially about the aims of education and their setting. In the empirical part I find out whether the quantity and quality of didactic preparation during university studies fill the needs of a beginning pedagog. Using the combination of two explorative techniques (a questionnaire and an interview) I focus on the skill of setting the aim of education. Finally I describe the results of my research. I also think about the level of pedagogical skills of future and beginnig teachers and discuss the question of better practical preparation for the trainee teachers.