Název:
Vliv vzdělání na výkon role mediátora
Překlad názvu:
The influence of education on the role of mediator performance
Autoři:
Hájková, Adéla ; Pazlarová, Hana (vedoucí práce) ; Šišková, Tatjana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tato diplomová práce se zabývá alternativním způsobem řešení sporů, mediací v netrestních věcech. Mediace je v současné době zakotvena v Zákoně o mediaci a o změně některých zákonů (zákon o mediaci) č. 202/2012 Sb. v právním řádu České republiky, což je v této práci stěžejním aspektem. Toto aktuální téma, jedná se totiž o poměrně nový zákon, účinný od září 2012, pojednává o osobnosti a dosaženém vzdělání zapsaného mediátora, konkrétně jaké jsou dle zmiňovaného zákona předpoklady pro výkon profese tzv. zapsaného mediátora a navíc zkoumá a porovnává úspěšnost u zkoušek mediátora v České advokátní komoře a na Ministerstvu spravedlnosti České republiky dle Vyhlášky č. 277/2012 Sb., o zkouškách a odměně mediátora. Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit pomocí kvantitativního výzkumného šetření, zda existuje rozdíl, a jak se v mediačním procesu projevuje, u zapsaných mediátorů s rozdílným předchozím vysokoškolským vzděláním. Teoretická část diplomové práce je věnována popisu mediace jako alternativní metody řešení sporů, definování role a povinností mediátora a systému vzdělávání mediátorů.(in English): This diploma thesis deals with the issue of alternative dispute resolution, mediation in non- criminal matters. The mediation is estabilished in the Act on Mediation and amending certain other acts (the Act on Mediation) No. 202/2012 Coll. in the Legal Order of the Czech Republic, that is the main the aspect in this thesis. This actual topic, (the issue is that it is relatively a new law, which came into effect in September 2012), deals with the personality and educational attainment of registered mediators, particulary prerequisite for the performance of the profession of a registered mediator due to the mentioned law and it examines and compares effeciency in the mediators' exams in the Czech Bar Association and the Ministry of Justice of the Czech Republic according to the Ordinance No. 277/2012 Coll., about the trials and rewards of mediator. The main goal of this diploma thesis is to find out by means of quantitative research if there is a difference between registered mediators with different previous university education and how it shows in mediation process. The teoretical part of the diploma thesis is devoted to description of the mediation as an alternative dispute resolution, defining the role and duties of mediators and the system of education of mediators.
Klíčová slova:
alternativní metoda řešení sporů; konflikt; mediace; mediační zkouška; podmínky registrace; seznam zapsaných mediátorů; vzdělání mediátora; zapsaný mediátor; zákon o mediaci; alternative dispute resolution; conditions of registration; conflict; education of mediator; mediation,Act on Mediation; mediator's examination,register of mediators; registered mediator