Original title:
Souvislost edukačního stylu učitele s vnímanou akademickou účinností žáků ZŠ
Translated title:
Relations of teaching styles with children's academic self-efficacy
Authors:
Komárek, Tomáš ; Horáková Hoskovcová, Simona (advisor) ; Kucharská, Anna (referee) ; Gillernová, Ilona (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 4 Název: Souvislost edukačního stylu učitele s vnímanou akademickou účinností žáků ZŠ Autor: PhDr. Mgr. Tomáš Komárek Pracoviště: Katedra psychologie Školitel: PhDr. Simona Horáková Hoskovcová, Ph.D. Abstrakt: Předkládaná disertační práce zkoumá problematiku vnímané akademické účinnosti v souvislosti s edukačními styly učitele v tranzitorním období mezi prvním a druhým stupněm ZŠ. Hlavním výzkumným cílem bylo prozkoumat pomocí kvantitativních statistických metod předpoklad, že učitel svým edukačním stylem působí na vnímanou akademickou účinnost žáků. Druhým cílem bylo porovnat standardní školy a školy pracující podle alternativního výukového programu "Začít spolu" a zjistit, do jaké míry se tyto školy mezi sebou liší v edukačním stylu a jeho dopadu na vnímanou akademickou účinnost žáka. Výzkumný soubor tvořili žáci 5. ročníků obou typů škol (N = 896). Data byla získána pomocí tří dotazníků: dotazník Interakce učitele a žáků zjišťuje edukační styl učitele, dotazníky Myself as a learner scale a Children self-efficacy scale jsou zaměřeny na měření vnímané akademické účinnosti žáků. Výsledky potvrdily statisticky významnou, nicméně slabou souvislost mezi vnímanou akademickou účinností žáků a edukačním stylem jejich učitelů. Regresní analýzou bylo zjištěno, že vnímaná akademická účinnost souvisí s tím, jak žák...6 Title: The relationship between teachers' educational styles and the perceived academic efficacy of primary school students Author: PhDr. Mgr. Tomáš Komárek Department: Department of Psychology Supervisor: PhDr. Simona Horáková Hoskovcová, Ph.D. Abstract: The presented doctoral thesis examines the issue of perceived academic efficacy in relation to teachers' educational styles in the transitional period between the first and second half of primary school (equivalent to transition from primary school to secondary school). The main research aim was to test the hypothesis that teachers' educational styles influence the perceived academic efficacy of students using quantitative statistical methods. The second aim was to compare regular schools with schools using the teaching programme 'Step by Step' in both main variables and to determine the extent to which these schools differ. The research sample was comprised of fifth-grade students from both types of schools (N = 896). The data was obtained using three questionnaires: the questionnaire 'Interaction of the teacher and students' examines the teacher's educational style; questionnaires 'Myself as a learner scale' and 'Children self-efficacy scale' focus on measuring the students' perceived academic efficacy. The results confirmed a statistically significant...
Keywords:
perceived academic efficacy|parenting styles|teacher educational style|alternative schools|transitional period; vnímaná akademická účinnost|výchovné styly|edukační styl učitele|alternativní školy|tranzitorní období
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/95009