Original title:
Skupinové učební činnosti ve studiu učitelství
Translated title:
Student teachers group learning activities
Authors:
Fialová, Monika ; Kasíková, Hana (advisor) ; Skutil, Martin (referee) ; Spilková, Vladimíra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou využití skupinových učebních činností ve studiu učitelství. Cílem této práce bylo poskytnout komplexní pohled na skupinové učební činnosti jako výukové strategie, které je možné využít ve studiu učitelství, a dále popsat a prozkoumat, zda a jakým způsobem se využívají ve vybraných předmětech, konkrétně oborových didaktikách a pedagogice. Pro účely výzkumu bylo rozhodnuto o využití případové studie, která se blíže zaměřovala na místo skupinových učebních činností ve výuce vybraných oborových didaktik na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a akčního výzkumu vlastní výuky předmětu pedagogika na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Výsledky obou výzkumných šetření poukazují na význam skupinových učebních činností v přípravě budoucích učitelů a blíže popisují faktory ovlivňující jejich využití, seznamují s konkrétními případy využití v rámci výuky a reflektují názory aktérů vyučovacího procesu, studentů a učitelů, na skupinové učební činnosti ve výuce. Klíčová slova: Pregraduální příprava učitelů, skupinové učební činnosti, skupinová výuka, student učitelství, výukové strategie, vysokoškolská výuka.The dissertation thesis focuses on the topic of employing group teaching activities in the university education of teachers. The goal of the thesis is to provide complex understanding of group teaching activities as a teaching strategy useful for teacher's education, and to describe and analyze their current deployment in selected courses, specifically in specialization courses in respective fields of study and in pedagogy course. The research uses two main approaches. Case study was conducted to analyze, how group teaching activities are implemented in specialization courses at the Faculty of pedagogy of the Charles University in Prague. Action research was used in my own teaching of pedagogy course at the Theatre faculty of the Academy of performing arts in Prague. Results of both empirical inquiries point to the high significance of group teaching activities for the education of future teachers. They describe in detail factors influencing their employment, analyze their actual use in teaching and reflect on perspectives of all actors of the teaching process, both students and teachers, on group teaching activities. Key words: Undergraduate education of teachers, group teaching activities, group teaching, student of education, teaching strategies, university education.
Keywords:
Undergraduate education of teachers|group teaching activities|group teaching|student of education|teaching strategies|university education; Pregraduální příprava učitelů|skupinové učební činnosti|skupinová výuka|student učitelství|výukové strategie|vysokoškolská výuka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172128