Original title:
Seznamovací online aplikace optikou teorie užití a uspokojení
Translated title:
Online dating applications from the perspective of uses and gratifications theory
Authors:
Šulcová, Karolína ; Jirků, Jan (advisor) ; Vochocová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Seznamovací online aplikace zásadně změnily podobu online seznamování. Jsou dostupné na mobilním telefonu a jsou založené na prostorové blízkosti uživatelů a jednoduchém ovládaní. Tato diplomová práce se zaměřuje na uživatele těchto aplikací. Vychází při tom z teorie užití a uspokojení, která předpokládá, že mediální publikum je aktivní a média využívá k uspokojení svých potřeb. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem uživatelé používají seznamovací aplikace a jaké důvody je k používání vedou. Pro sběr dat jsem zvolila kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Nejdříve bylo provedeno online dotazníkové šetření, následovaly polostrukturované rozhovory s uživateli aplikací. Výzkum prokázal, že důvod používání a přístup k aplikacím se u každého jedince liší a mohou se během používání měnit. Klíčová slova seznamovací aplikace, Tinder, seznamování přes internet, teorie užití a uspokojení, aktivní publikum, smíšený výzkumDating online applications have fundamentally changed the form of online dating. They are available on a mobile phone and are based on spatial proximity of users and ease of use. This diploma thesis focuses on users of these applications. This thesis is based on the assumptions of the uses and gratifications theory, which assumes that the media audience is active and uses the media to satisfy its needs. The aim of this thesis is to find out how individuals use the dating applications and what their reasons for using are. To collect data, I chose a combination of quantitative and qualitative approach. First, an on-line questionnaire survey was conducted, followed by semi- structured interviews with applications users. Research has shown that the reason for using and the attitude of users varies with each individual and can change during use. Keywords dating applications, Tinder, online dating, uses and gratifications theory, active audience, mixed methods research
Keywords:
active audience; dating applications; mixed methods research; online dating; Tinder; uses and gratifications theory; aktivní publikum; seznamovací aplikace; seznamování přes internet; smíšený výzkum; teorie užití a uspokojení; Tinder
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94870