Název:
Profesorky a docentky práva - ženy v prestižní profesi
Překlad názvu:
Female Professors and Senior Lecturers of Law - Women in a Prestigious Profession
Autoři:
Novotná, Věra ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Havelková, Barbara (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ženy ve vysokých akademických pozicích představují elitní skupinu žen, jejíž zkušenost nebyla v českém sociologickém prostředí dosud samostatně zmapována. Univerzitní prostředí spolu s právnickou profesní oblastí jsou historicky "mužsky" konotované oblasti, kam ženy pronikaly velmi obtížně. I přes formální otevření se tohoto akademického vzdělávacího a profesního prostředí ženám, setkáváme se ještě v dnešní době na úrovni akademických hodností s vysokou vertikální segregací. Provedené rozhovory proto měly ukázat, jak dané ženy reflektují svou zkušenost působení v rámci právnického univerzitního prostředí s ohledem na své vysoké postavení. Zjistila jsem, že dané ženy do této oblasti pronikaly nejenom díky vlastnímu sociokulturnímu kapitálu, ale především díky příhodným strukturálním podmínkám. Většina z nich se významně identifikuje se svou pedagogickou rolí a všechny bez výjimky si vytvořily velmi silné pouto ke své profesi. Jejich náhled na postavení své a ostatních žen je spíše optimistický, s omezenou genderovou citlivostí, přičemž významnou roli sehrála životní zkušenost výkonu tohoto povolání v období komunismu a názorový liberalismus.Women in the high academic positions represent an elite group of women, whose experience has not been described separately in the Czech sociological context yet. The place of university as well as the law professional field are historically masculine denoted areas, where women entered with many difficulties to. Despite of opening of this academic both eductional and professional area to women, we still see the high vertical segregation of the high academic positions. The interviews were ment to show how women reflect their own experience as a high positioned woman working in the university surrounding. I found out that the interviewed women entered this field not only thanks to their own socio-cultural capital, but firstly thanks to the favourable structural conditions. Most of them identify themselves with their pedagogical role very significantly, all of them have developed a very strong tie to their profession. Their view of own and others women position is rather optimistic, with limited gender sensitivity, and is strongly influenced by their life experience of practising of their profession in the communist period and strong liberalism of opinion.