Original title:
Strategie překonávání bariér účasti na vzdělávání dospělých
Translated title:
Strategies for Overcoming Barriers to Participation in Adult Education
Authors:
Píša, Martin ; Kopecký, Martin (advisor) ; Kuchař, Pavel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice bariér v účasti na vzdělávání dospělých. Na základě reflexe soudobých teoretických poznatků o nerovnostech v účasti na vzdělávání dospělých a bariér v účasti na vzdělávání dospělých bylo připraveno a realizováno výzkumné šetření, které se zabývá strategiemi překonávání bariér účasti na vzdělávání dospělých u rodičů na rodičovské dovolené. Ti jsou jednou ze skupin se znevýhodněným přístupem ke vzdělávání a je pro ně charakteristický komplex situačních bariér. Účastníci výzkumu (n = 6, M = 34,5) se zúčastnili polostrukturovaného rozhovoru, jehož předmětem bylo sedm tematických okruhů týkajících se osobní historie respondenta, jeho studijní a profesní dráhy a okolností jeho života. Na základě získaných dat byly identifikovány podmínky a mechanismy, které pomáhají k překonání skupinově specifických bariér v účasti na vzdělávání. Na základě společných prvků výpovědí respondentů byla definována ekonomicky orientovaná strategie překonávání bariér a alternativní strategie překonávání bariér. Klíčová slova: vzdělávání dospělých, další vzdělávání, celoživotní učení, celoživotní vzdělávání, bariéry účasti na vzdělávání, znevýhodněný přístup ke vzdělávání, vzdělávání rodičů, rodičovská dovolenáThis thesis deals with the issue of barriers to participation in adult education. Survey, which investigates the strategies used for overcoming the barriers to participation in adult education by parents on parental leave, has been prepared on the basis of the contemporary theoretical knowledge on barriers to participation in adult education and inequalities in participation in adult education. Parents on parental leave are one of the groups with uneven access to adult education and they are deterred from participation in education because of situational barriers. Research participants (n = 6, M = 34.5) participated in semi-structured interview, which consists of seven topics related to the respondent's personal history, his academic and professional career and the circumstances of his life. Based on the data, the conditions and mechanisms that help to overcome group-specific barriers to participation in adult education were identified. On the basis of the common elements of respondents' answers the economically oriented strategy for overcoming barriers and the alternative strategy for overcoming barriers were defined. Key words: adult education, continuing education, lifelong learning, lifelong education, barriers to participation in adult education, deterrents to participation in adult education,...
Keywords:
adult education; barriers to participation in adult education; continuing education; deterrents to participation in adult education; lifelong education; lifelong learning; parental education; parental leave; uneven access to education; bariéry účasti na vzdělávání; celoživotní učení; celoživotní vzdělávání; další vzdělávání; rodičovská dovolená; vzdělávání dospělých; vzdělávání rodičů; znevýhodněný přístup ke vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84167