Original title:
Obojživelníci - význam pro člověka a jejich využití v pedagogické praxi
Translated title:
Amphibians - the Meaning for Men and their Use in School Education
Authors:
Vajnar, Tomáš ; Hanel, Lubomír (advisor) ; Andreska, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce obsahuje literární rešerši o obojživelnících, jejich vztahu a významu pro člověka (morfologie, fyziologie, biologie, etologie, bioindikace, příčiny ohrožení a ochrana obojživelníků, mýty, toxikologie aj.). Obojživelníci jsou vyhodnoceni jako modelová skupina s ohledem na využitelnost v pedagogické praxi (biologie, ekologie, etologie, ochrana přírody, literatura aj.). Vybrány jsou příkladové exotické druhy nejvhodnější pro chov ve školách, uvede návody na chov a náměty na pozorování jejich životních projevů.This work contains a research on the class amphibia and evaluate the relationship between man and amphibians (morphology, physiology, biology, etology, bioindiation, threat and conservation of amphibians, myths, toxikology etc.). Amphibians are analyzed as a model group with respect of using them in educational praxis (model group of animals in education of biology, zoology, ecology, etology, nature protection, literature etc.). Exotic species are choosed as examples, which are best for care in schools. Here are made also manuals for breeding of selected less demanding species in aquarium or aqua-terrarium conditions and for observing their life histories.
Keywords:
amphibians; importance for men; utilization in education; obojživelníci; využití v pedagogice; význam pro člověka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/80044