Název:
Úloha knihy při rozvoji dětské fantazie
Překlad názvu:
The role of the book in evolution of the children's imagination
Autoři:
Zemanová, Pavlína ; Vášová, Lidmila (vedoucí práce) ; Rösslerová, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce pojednává o významu knihy v rozvoji dětské fantazie. V úvodní kapitole je stručně nastíněna problematika dětské fantazie. Druhá část se zabývá ontogenetickým vývojem dítěte od prenatálního období po období mladšího školního věku a rozvojem klíčových kompetencí dítěte. Dále se zaměřuje na vybrané psychologické směry, které měly imaginaci jako předmět zkoumání. Vysvětluje a teoreticky vymezuje základní pojmy a procesy imaginace. Věnuje se specifickým jevům dětské fantazie a vývoji fantazie. Třetí část diplomové práce pojednává o literárních žánrech určených dětem, blíže se zabývá tradiční pohádkou a specifikuje úlohu pohádkových postav a literárních hrdinů. Stručně se zabývá historickým vývojem české knižní ilustrace, významem ilustrací v knihách pro děti a též jedním ze způsobů vyjádření fantazijních představ dětí - dětskou kresbou. Předposlední kapitola se zabývá aplikací všech výše zmíněných poznatků v praxi a uvádí praktickou ukázku práce s dětmi předškolního věku. Věnuje se též vztahům dítěte ke škole a ke knize. Závěrečná část obsahuje stručné shrnutí poznatků. [Autorský abstrakt].The master thesis deals with the importance of the book in evolution of the children's imagination. The first part includes short introduction to problems of children's imagination. The second part is engaged in ontogeny of child from prenatal period to the middle childhood and in progress of key competences. It analyzes selected psychological approaches, which had the imagination as a subject of the research. The thesis explains and defines basic terms and processes of the imagination. It deals with a specific phenomenon of the children's imagination and with the evolution of the imagination. The third part introduces typical children's literature, directs on the traditional fairytale and it specifies problems of the literary characters too. It describes the historical development of the Czech book illustration, importance of the illustration in books for children and it also describes children's drawings. The fourth part applies all of previous pieces of knowledges into the work experience in kindergarten. It also describes relations between child and school or child and book. The final part of the master thesis includes summary of the information. [Author's abstract].
Klíčová slova:
bibliopedagogika; bibliopsychologie; dětská fantazie; dětská kresba; dětské čtenářství; fantazie; ilustrace; imaginace; knihy; knihy pro děti; literatura pro děti; obrazotvornost; ontogeneze; pedagogika; psychologie; představivost; představy; vývoj dítěte; bibliopedagogy; bibliopsychology; books; books for children; children's drawing; children's evolution; children's imagination; children's literature; children's reading; fairyt; fairytale persons; illustrations; imagination; ontogeny; pedagogy; psychology