Original title:
Přístupy ke vzdělávání romských žáků
Translated title:
Attitudes to the Education of the Romany Students
Authors:
Vernerová, Jitka ; Dvořáková, Markéta (advisor) ; Tichá, Milena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce na téma "Přístupy ke vzdělávání romských žáků" se zabývá vzděláváním Romů jako nástroj prevence kriminality tohoto etnika. Cílem diplomové práce je na základě osobních zkušeností zhodnotit praktické uplatnění státních strategií projektu Prevence kriminality. Na konkrétním příkladu ve vybrané lokalitě je ukázáno, jakým způsobem je možné s těmito projekty pracovat. Práce je členěna na dvě části. První část se věnuje historii Romů na území českých zemích a vztahem tohoto etnika ke kriminalitě. Druhá část se zabývá projektem Prevence kriminality, který je nejprve teoreticky vysvětlen. Následuje praktická část, ve které je ukázáno, jak je tento program pojat ve vybrané lokalitě.The topic of this thesis, "Attitudes to the Education of the Romany students", is looking at instruction of Roma people as a tool for crime prevention related to this ethnic group. The purpose of this text is to assess the practical impacts of the implementation of the Czech government's "Strategy for Crime Prevention", based on personal experience and involvement in a project related to it. A specific project, in a selected area, is used as an example of how to implement projects of this kind. The following text is split into two parts. The first part is describing the history of Roma people in the Czech lands, and addresses the relationship between this ethnic group and crime. The second part is focused on the project related to the Strategy for Crime Prevention. The Strategy is first theoretically introduced and then described in practical terms in the given locality.
Keywords:
crime prevention; education; Roma people; prevence kriminality; Romové; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/84416